14 Mei 2012

Mancini: Semangat juang faktor kejayaan City

22 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

PENGURUS Manchester City, Roberto Mancini memuji perjuangan yang ditunjukkan oleh anak didiknya untuk membolehkan pasukan The Citizens layak menggenggam mahkota Liga Perdana Inggeris (EPL) selepas mencatat kemenangan dramatik 3-2 ke atas Queens Park Ranger (QPR), dalam persaingan EPL yang berlabuh tirai semalam.

Jaringan penyerang Argentina, Sergio Aguero pada masa kecederaan melakarkan detik bersejarah buat penyokong City di Stadium Etihad yang mengidam untuk melihat kemenangan pasukan kegemaran mereka selama 44 tahun.

"Ia satu perkara yang luar biasa. persaingan semalam sangat mendebarkan kami.Walaupun kami mendahului awal perlawanan, namun QPR berjaya memintas untuk mendahului 2-1 pada baki 20 minit terakhir perlawanan tersebut.

"Kami tidak berputus asa. Malah saya bangga dengan pemain.Walaupun masa semakin tamat namun bagi mereka satu saat itu berharga untuk mereka mencapai misi kelab ini.

"Akhirnya kami berjaya, saya menang tidak menjangkakan bahawa kami berjaya memintas QPR pada saat-saat akhir.Ia satu keajaiban yang dilakukan oleh pemain," kata Mancini.

Meskipun episod duka skuad Roberto Mancini yang semakin menghampiri kekalahan, namun perjuangan Edin Dzeko pada minit-minit terakhir berjaya untuk mengikat kedudukan sebelum disusuli jaringan Aguero yang muncul dengan rembatan emas beberapa saat sebelum perlawanan ditamatkan untuk memulakan pesta kejayaan.

"Ia satu perjuangan yang hebat, apa yang saya lihat kami memang layak untuk memenangi gelaran musim ini.

"Kemenangan ini satu sejarah untuk City, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua penyokong, pihak pengurusan yang yakin dan mempercayai kami untuk menjulang juara," tambah Mancini.

Dengan mengatasi QPR, City akhirnya bergelar juara EPL selepas menanti 44 tahun selepas kali terakhir menjulangnya pada 1968.

Dengan tiga mata terakhir itu, City mengumpul 89 mata, mengatasi MU.

Sinar Harian

Tiada ulasan: