20 November 2012

Gaza: Lebih 100 maut serangan Israel

6 Muharram 1433H. [MOD] -

Israel bom pejabat PM Palestin
Anggota bomba Palestin berusaha memadam api selepas serangan udara Israel di Gaza City, baru- baru ini. - Foto ihsan Reuters
 
GAZA CITY - Sekurang-kurangnya 105 orang terbunuh di Semenanjung Gaza selepas enam hari Israel menyerang dan meneruskan pengeboman dengan alasan serangan dilakukan untuk menghentikan  serangan roket ke Israel.

Kematian semalam termasuk melibatkan komander kumpulan militan Jihad Islam.

Lebih 100 roket dilancarkan ke Israel semalam tetapi tiada sebarang kecederaan dilaporkan selain tiga kematian melibatkan penduduk Israel minggu lepas.

Kabinet Israel mengadakan perbincangan berhubung syor gencatan senjata dibawa Mesir.

Bagaimanapun, pelan Mesir masih lagi tidak diketahui tetapi kedua-dua Hamas dan Israel sudah membentangkan usul mereka.

Israel menggesa sebarang serangan dari Hamas dihentikan manakala Hamas pula menuntut supaya sekatan ke atas Gaza dihentikan.

Mesir telah menerajui usaha dalam perjanjian damai ini dan menurut pegawai Mesir, beliau berharap dapat membuat pengumuman hari ini.

Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon juga telah tiba di Kaherah bagi mengadakan rundingan berhubung gencatan senjata ke atas Israel dan bercadang untuk mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Presiden Palestin Mahmoud Abbas.

Menurut satu kenyataan dari White House, Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama turut berkata semalam kepada rakan sejawatannya dari Mesir, Mohamed Mursi dan Netanyahu bagi membincangkan satu cara bagi merungkaikan krisis di Gaza.

Obama turut melahirkan rasa kesal atas kematian penduduk awam Palestin yang ramai terkorban dan juga kematian penduduk Israel gara-gara serangan yang tidak berhenti sejak enam hari lalu.

SINAR/-

Tiada ulasan: