11 Disember 2012

Cameron Highlands Dalam Keadaan Berisiko Tinggi

27 Muharram 1433H. [MOD] -

 
 
Penerokaan tanah secara berleluasa sehingga mengakibatkan hakisan dan pencemaran pada sungai.
 
CAMERON HIGHLANDS: Setelah terkenal mempunyai suhu sejuk dan tumbuhan hijau, Cameron Highlands kini bertarung dengan aktiviti penerokaan tanah dan pencemaran air.

Peberokaan tanah berleluasa untuk penanaman pertanian bukit yang dijalankan oleh petani turut menjadi teka teki sama ada mempunyai permit atau tidak.

Jentera berat juga dilihat bekerja pada hujung minggu biarpun penggunaannya dilarang.

Sebahagian daripada penerokaan tanah sedang dilakukan pada cerun melebihi kecerunan 30 darjah. Ini menimbulkan risiko tinggi kepada tanah runtuh dan hakisan tanah.

Sebahagian daripada sistem perparitan tersumbat dan air sungai mula melimpah setiap kali hujan mengakibatkan banjir di jalan raya berdekatan.

Hakisan tanah bukan satu-satunya penyebab pencemaran sungai, racun perosak yang digunakan di ladang juga menyumbang kepada pencemaran tersebut.

The Star melawat beberapa lokasi, termasuk Sg Menson, Batu 49, Lembah Biru dan Kuala Terla, semua kawasan yang mengalami penerokaan tanah secara meluas.

Tiada sebarang usaha daripada petani untuk mewujudkan satu sistem saliran yang sepatutnya bagi mengurangkan pencemaran sungai.

Pemantauan sepanjang jalan dalaman di Sg Menson menunjukkan ladang yang bersempadan dengan sungai yang tercemar tiada zon penampan.

Di kawasan lain di Sg Menson, hakisan parit berlaku pada beberapa hektar tanah yang sedang diteroka.
Di Batu 49, Segelintir petani telah menyuarakan membangkang penerokaan tanah secara haram yang mengakibatkan sumber air mereka tercemar.

Berhampiran, Lembah Biru, kuarters pekerja telah dibina berhampiran jalan utama, di mana paip kumbahan tandas sisa disalurkan ke dalam sungai.

Keadaan yang sama berlaku di Ringlet, di mana petani melaporkan masalah kulit dan sukar bernafas kerana terpaksa minum dan memasak dengan air dari sungai yang tercemar itu.

Penduduk telah menyatakan rasa tidak puas hati atas apa yang mereka anggap "penjelasan penerokaan haram", mendakwa bahawa perkara itu telah menjejaskan kesihatan serta masa depan Cameron Highlands sebagai kawasan pertanian dan destinasi pelancongan.

Bulan lepas, hakisan tanah besar-besaran berlaku akibat dari aktiviti yang didakwa haram berhampiran loji rawatan air Kuala Terla.

Tanah runtuh juga berlaku pada hari yang sama di jalan Tanah Rata-Ringlet, menyebabkan trafik jem hampir satu jam di kedua-dua hala.

mstar/-

Tiada ulasan: