18 November 2009

Kerusi DUN Kota Siputeh Diisytihar Kosong, Mahkamah Perintah Pilihan Raya Baru

KUALA LUMPUR: Pilihan raya baru akan diadakan bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) kawasan Kota Siputeh di Kedah selepas kerusi berkenaan diisytihar kosong oleh Mahkamah Tinggi di sini pada hari Isnin.

Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin memutuskan bahawa kerusi itu kosong selepas penyandangnya Datuk Abu Hassan Sarif tidak menghadiri dua persidangan DUN tahun ini.

Berikutan keputusan Mahkamah Tinggi itu, Abu Hassan akan dihalang daripada menghadiri persidangan DUN esok.

Dalam keputusannya, Hakim Alizatul menegaskan bahawa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bertindak secara tidak wajar dan keputusan suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih merupakan wakil rakyat bagi Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan.

"Meskipun saya bersetuju bahawa SPR mempunyai kuasa untuk menentukan kekosongan berlaku secara kebetulan, namun saya tidak berpendapat SPR dapat mengatasi kuasa Speaker mengikut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah," katanya ketika menyampaikan keputusannya pada 5.30 petang.

"Pada pandangan saya, Perkara 51 menjelaskan syarat yang menyebabkan kerusi menjadi kosong dan responden pertama (Abu Hassan) berpuas hati dengan syarat itu," kata Hakim Alizatul ketika membenarkan semakan kehakiman yang difailkan oleh Speaker DUN Kedah Datuk Dr Abdul Isa Ismail.

Abdul Isa, yang diwakili oleh peguam utama Sulaiman Abdullah, memfailkan semakan kehakiman pada 1 Okt, selepas SPR membuat keputusan bahawa tidak berlaku kekosongan dalam kerusi DUN Kota Siputeh dan Abu Hassan masih merupakan wakil rakyatnya.

Abdul Isa memohon mahkamah mengisytiharkan bahawa Abu Hassan bukanlah wakil rakyat berikutan kegagalannya menghadiri dua persidangan DUN berturutturut iaitu pada 19 April dan 9 Ogos tahun ini, dan kerusi itu adalah kosong.

Dalam permohonannya, Abdul Isa turut memohon perintah bagi SPR mengadakan pilihan raya kecil.

Perkara 51 Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah memperuntukkan bahawa jika manamana anggota DUN tidak menghadiri persidangan dewan tanpa kebenaran Speaker selama dua persidangan berturut-turut, maka kerusi yang diwakilinya akan menjadi kosong.

Dalam keputusannya hari ini, Hakim Alizatul berkata tidak dipertikaikan bahawa Abu Hassan tidak memperoleh kebenaran daripada Speaker untuk tidak menghadiri dua persidangan DUN berturut-turut, dan hanya mengemukakan sijil cuti sakit beliau kepada Speaker pada 10 Ogos 2009.

"Speaker mempunyai kuasa mengikut Perkara 51 Undang-undang Tubuh Negeri Kedah bagi memberi kebenaran dan beliau tidak bertindak secara tidak munasabah apabila menolak sijil cuti sakit bertarikh 10 Ogos 2009 selepas mengetahui bahawa wakil rakyat itu turut menghadiri satu majlis pada hari yang sama," katanya.

Hakim Alizatul menegaskan SPR telah bertindak secara tidak sah ketika menerima sijil cuti sakit yang dikemukakan oleh Abu Hassan sebagai alasan kerana ketidakhadirannya.

SPR juga membuat keputusan tidak wajar ketika memutuskan bahawa Perkara 51 hanya boleh digunakan selepas Speaker merujuk perkara itu kepada Jawatankuasa Hak dan Keistimewaan, katanya.

"Tiada peruntukan mandatori dikenakan ke atas Speaker untuk berbuat demikian memandangkan keputusan sama ada merujuk perkara itu kepada jawatankuasa berkenaan atau tidak adalah budi bicara beliau memandangkan perkara berkaitan kebenaran bukanlah keistimewaan yang diberikan kepada seseorang wakil rakyat," kata beliau.

Hakim Alizatul berkata SPR telah tersalah tafsir maksud "dua persidangan berturut-turut" mengikut Perkara 51 sebagai dua sesi berasingan.

"Saya bersetuju dengan peguam pemohon bahawa responden pertama (Abu Hassan) telah tidak menghadiri dua persidangan berturut-turut dalam satu sesi tanpa gendala," katanya.

Mahkamah turut menetapkan Jumaat ini untuk mendengar permohonan SPR bagi penangguhan perintah pilihan raya kecil.

Di luar mahkamah, Abu Hassan memberitahu pemberita beliau menerima keputusan itu dan menyerahkan kepada peguamnya, Datuk Hafarizam Harun, untuk mengemukakan rayuan kepada Mahkamah Rayuan.

SPR diwakili peguam kanan persekutuan Datuk Kamaluddin Md Said. BERNAMA

mStarOnline/-

6 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

satu lagi pilihanraya kecil akan berlaku,,Insyaalah,,lawan tetap lawan

Tanpa Nama berkata...

berita harian tulis spr nak buat rayuan... pasai apa pulak spr kalut nak merayu.. aku tak paham la dengan spr ni... abu hasan ni calon parti spr kot... ni la perkara paling pelik pernah spr buat... hangpa pikiaq la sendiri bro..

anak kedah di perantauan

Tanpa Nama berkata...

PILIHAN RAYA PERTAMA
DALAM SISTEM DUA PARTI

BN LAWAN PAKATAN RAKYAT!!~!

Tanpa Nama berkata...

SALAM,
INILAH NILAI WAKIL RAKYAT UMNO BE END SEKARANG YANG MEMPERLEKEHKAN UNDANG2 DAN SIDANG DUN DAN MENGENCINGKAN KEBENARAN.
JIKA UNDANG2 BAGI MEREKA TIDAK MENJADI KEUTAMAAN, MAKA APALAH LAGI YG BOLEH DI HARAPKAN OLEH RAKYAT KEPADA MEREKA UNTUK MEMBELA NASIB RAKYAT DARI SUDUT UNDANG2.
SEDARLAH WAHAI RAKYAT MALAYSIA, TERMASUK AHLI UMNO SEBELUM NASI MENJADI BUBUR. TAKKAN KITA NAK TUNGGU ORG2 YANG KEJAM DAN TIDAK BERHATI PERUT MEMERINTAH KITA BARU KITA NAK BERUBAH.
LIHAT APA YG TERJADI DI MELAKA, ISU KAT MELAKA TAK SELESAI2 LAGI. DAN TAK ADA SIAPA YG PEDULI.
JIKA KITA ORG2 ISLAM, TINGGALKAN AMAL MAKRUF (BUAT YG BAIK-TOLONG MENOLONG DLM PERKARA KEBAIKAN) DAN NAHI MUNGKAR-MENCEGAH DAN TAK BERSETUJU SERTA BERTINDAK KE ATAS ORG JAHAT ATAU DENGAN CARA TIDAK MEMILIH LAGI WAKIL RAKYAT DAN PARTI YG HIPOKRIT), JIKA KITA PILIH ORG2 YG BERKATA "KAMI BERJUANG UNTUK RAKYAT, KAMI MENDENGAR RINTIHAN NADI RAKYAT" TAPI SELEPAS ITU MEREKA BAHAM DUIT RAKYAT, BUAT PROJEK2 YG RUNTUH KE ATAS RAKYAT DAN TUMBANG MENIMPA RAKYAT, DAN MASING2 CUCI KAKI... JIKA KITA PILIH MEREKA LAGI MAKA...
TUNGGULAH BALA DARI ALLAH YG AKAN KENA PADA SEMUA ORG...ORG JAHAT KENA, ORG BAIK PON KENA JUGAK.. MASA TU KALU NAK MENANGIS...
TAK ADA GUNANYA LAGI..
AMBIL IKTIBAR DI IRAQ, FILIPINA, INDONESIA DAN LAIN

putrajayareformer berkata...

Alhamdulillah...
Allah Maha Besar...insyaAllah, kalau rayuan Be End pada 20 nov ini ditolak, dan diadakan PRK, PR boleh menang..tapi dengan syarat perlu kuatkan usaha dan kerjasama antara pakatan.
walau manapun, kita semua perlu ingat apa yang berlaku pada keputusan berkenaan MB Perak yang sah..Mahkamah rayuan batalkan keputusan mahkamah tinggi. tidak mustahil ia akan berulang..
harap-harap keputusan ini kekal dan diadakan PRK N3,Kota Siputeh.

sila lawati : http://putrajayareformer.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

tahniah institusi mahkamah
tahniah yang arif
tahniah para peguam
"BETUL LAGI BENAR"

Keluhuran Perlembagaan
Kedaulatan Undang Undang
Dinaungi Kepercayaan Kepada Tuhan
dan Kesetiaan Kepada Raja