18 November 2009

BUKTI HAK SPEAKER JELAS: 3 DUN KATAK LOMPAT MESTI DIKOSONGKAN

Email : safarizal saleh

Kenyataan Media (17 November 2009)

Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) tidak terkejut dengan keputusan Mahkamah Tinggi semalam yang telah membuat pengisytiharan bahawa pilihan raya baru bagi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Kota Siputeh di Kedah selepas kerusi berkenaan kosong setelah di putuskan oleh Speaker DUN Kedah dan tindakan dangkal Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bertindak secara tidak wajar dan keputusan Suruhanjaya itu bahawa Abu Hassan masih sebagai wakil rakyat bagi Kota Siputeh dan kerusi DUN itu tidak kosong, perlu dibatalkan adalah mengikut perundangan.

DPPN Pk juga menekankan bahawa SPR tidak boleh mengatasi kuasa Speaker adalah tepat dan ini sebagai rujukkan kes yang sama dengan 3 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Perak yang telah melompat menjadi ADUN Bebas awal Februari yang lalu. Ini kerana V. Sivakumar, Speaker DUN telah memaklumkan perkara yang sama kepada SPR dan tindakan SPR bertentangan dengan peruntukan yang ada di dalam Undang-Undang Tubuh Negeri Perak.

DPPN Pk meminta supaya SPR menghormati keputusan yang telah dibuat oleh Mahkamah Tinggi sepertimana semalam. 3 DUN di Perak juga perlu disegerakan untuk diadakan pilihan raya baru berdasarkan 'precedent' yang telah diputuskan oleh Mahkamah Tinggi bersabitan pengosongan kerusi DUN Kota Siputih di Kedah semalam. DPPN Pk berharap SPR tidak bersikap 'double standard' dengan bersikap bersungguh-sungguh membuat rayuan terhadap kes tersebut sedangkan UMNO dan BN tidak membuat sebarang komen terhadap kes ini.


DR. RAJA AHMAD AL-HISS
Setiausaha,
Dewan Pemuda PAS Negeri Perak.

5 ulasan:

taiping pengkalan pr berkata...

katak!katak! katak!tak malu ke?bila anak hang baca kat media...bapa ku katak.tiga katak ni memang tak ada maruah!spr ni bodoh sangat,tak tau perundangan.spr,sprm, ni parti umno juga.

Tanpa Nama berkata...

undang-undang malaysia mainan politik BN

Tanpa Nama berkata...

BN gila kuasa.dok kona sana dok kona sini.skrg kena atas batang hidung dia.kah..kah.kah

alibrahim berkata...

YB BOTA TU
KATAK BESAR NEGERI PERAK
DUA KALI LOMPAT
TIGA KATAK IKUT

1MALAYSIA
2KALI BOTA LOMPAT
(Lompat Bota Kiri )
(Lompat Bota Kanan)
3KATAK BETINA IKUT

mata kail berkata...

yang aku pelik tu,kenapa pulak si SPR BERIA-RIA nak bela bekas ADUN tu..ishh..tu mesti takot punya pasal..p study lg pasal ni aa...hahaha