09 Mei 2011

Hari ibu kenapa tidak boleh disambut oleh orang Islam?

06 Jamadilakhir 1432H. [MOD] -

Hari Ahad ini (setiap Ahad minggu kedua bulan Mei) semua yang bergelar ibu termasuk ibu tunggal diraikan dalam sambutan Hari Ibu. Maka pada kesempatan ini saya mengucapkan selamat menyambut Hari Ibu kepada semua ibu termasuk isteri saya yang masing-masing ada anak yang sedang membesar. Jasa ibu dalam membesarkan anak ini sungguh tidak ternilai dengan wang ringgit.

Tanpa didikan ibu, anak-anak tidak akan menjadi manusia walaupun rupanya manusia. Kesabaran ibu mendidik anak walaupun dalam keadaan tertekan, berjaya juga membawa mereka ke universiti. Namun jasa ibu itu tidak diminta untuk dibalas oleh anak.

Saya sendiri dibesarkan oleh ibu yang amat penyayang. Walaupun dia buta huruf, tidak boleh membaca dan menulis, namun dia diberi keistimewaan boleh membaca al-Quran dengan baik malah boleh mengajar anak kampung bacaan al-Quran dengan baik. Maka berkat didikannya kini saya jadi seperti hari ini. Terima kasih ibu, semoga rohmu damai di alam barzakh.

Sememangnya ibu diberi amanah yang berat, namun mereka tetap terima dengan sabar. Firman Allah:

Maksudnya: “dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; kerana ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).” (Surah Luqman : 14)

Persoalannya, adakah anak-anak hari ini menyedari perintah Allah ini? Adakah anak-anak hari sedar penderitaan ibu yang mengandungnya dalam rahim ibu? Adakah mereka tahu bahawa ibu amat sayang kepadanya hingga sanggup memberi susu ibu sendiri selama dua tahun?

Menyedari keadaan ini, saya menyeru kepada semua manusia khususnya yang beragama Islam, anda tentunya ada ibu walaupun sudah meninggal dunia, berbuat baiklah kepada ibu. Dalam hal ini kita kena ingat, kalau ibu sudah tiada, berbuat baiklah kepada orang yang pernah dikasih ibu. Menghubungkan silaturrahim adalah pahala yang amat besar di sisi Allah.

Selain itu Allah mahu anak-anak yang bersyukur kepada Allah kerana dengan kurnianya anda berjaya dibesarkan oleh ibu bapa tanpa cacat celanya. Oleh sebab itu, syukur jugalah kepada kedua-dua ibu bapa anda terutama ibu yang banyak terlibat secara langsung dalam membesarkan anda. Dalam hal ini Allah terus mengingatkan anak-anak dalam firmannya:

Maksudnya: “dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya Engkau tidak menyembah melainkan kepadanya semata-mata, dan hendaklah Engkau berbuat baik kepada ibu bapa. jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaan-Mu, maka janganlah Engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan "Ha", dan janganlah Engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun).” (Surah al-Isra’ : 23)

Tuhan perintahkan manusia dalam ayat di atas pastinya merujuk kepada anak supaya menyembah Tuhan iaitu Allah, dan pada masa yang sama berbuat baik kepada kedua-dua ibu bapa. Berbuat baik tentunya dalam tempoh membesar dan setelah berkeluarga.
Tetapi Allah pesan lagi dengan sedikit penekanan, apabila sampai kepada kamu suatu tahap yang kedua-dua ibu dan bapa sudah tua, atau salah satu daripada keduanya, maka janganlah berkata kepada kedua-duanya “uppin”. Mungkin dalam konteks orang Melayu, “Uh” “Ah” dan seumpamanya.

Allah ingatkan manusia kerana Allah tahu, akan ada manusia yang bersikap suka menengkin ibu apatah lagi sewaktu tua. Jadi, ingatan ini amat berguna buat anak-anak seperti saya, walaupun ibu sudah tiada. Oleh sebab itu, buatlah yang terbaik untuk ibu. Ingatlah kalau hari ini kita derhaka kepada ibu, esok anak anda pula akan menjejaki sikap anda. Lalu dia juga akan menderhakai akan anda.

Waktu anda sudah berumah tangga,Sewaktu anda sudah ada rumah sendiri dan ada anak isteri, sama ada anda kaya atau miskin, jangan sombung terhadap ibu. Sebaliknya Allah perintahkan agar anak-anak anda merendahkan sayap, menurunkan ego untuk bertemu mereka. Firman Allah:

Maksudnya: “dan hendaklah Engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, Dengan berkata): "Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.

" (Surah al-Isra’ : 24)
Merendahkan sayap boleh dibahagikan kepada dua iaitu, menjengok dan bertanya khabar tentang kesihatan ibu, dan kedua berdoa selalu. Sesungguhnya berdoa tidak perlukan modal untuk pulang ziarah. Tetapi bolehkah amalan itu dijadikan budaya? Di sinilah kelalaian umat Islam masa kini.

Oleh sebab itu jika anda sudah ada anak, didiklah mereka dengan betul sesuai dengan kehendak Allah dan Rasul. Dalam hal ini Rasulullah ada berpesan dalam sabdanya:
كل مولود يولد على الفطرة فأبواه يهودانه وينصرانه ويمجسانه

Maksudnya: “Setiap seorang dilahirkan dalam keadaan fitrah (bersih) maka kedua-dua ibu bapanyalah yang mengyahudikannya atau menasranikannya atau memajusikannya.” (Riwayat Bukhari)

Maknanya, ibu dan bapalah yang seharusnya mendidik anak menjadi cemerlang. Ibulah yang bertanggungjawab membentuk peribadinya. Tetapi kalau salah didik maka jadilah anak itu sama ada berpengaruh kepada yahudi, nasrani atau majusi.

Dalam hadis tersebut Rasulullah mencontohkan kepada tiga golongan tersebut bagi menunjukkan bahawa didikan ibu mesti berasaskan agama. Jadi, kalau didikan tidak kepada agama Islam sudah pasti akan terarah kepada agama lain.

Tugas mendidik anak dalam konteks ini ialah ibu kerana ibu lebih banyak masa dengan anak. Oleh sebab itu, ibu tidak boleh memberi alasan sebuk atau tidak pandai dalam mendidik agama kepada anaknya. Ingatlah kalau ibu gagal mendidik anak ke arah itu, nanti anak tersebut akan menjadi penderhaka terhadap ibunya sendiri.

Tindakan anak soleh

Di sini saya menyenaraikan tindakan wajar yang patut dilakukan oleh anak terhadap ibu mereka.

1. Mentaati perintah ibu
Sebagai anak anda wajib mentaati perintah ibu berdasarkan ayat di atas. Malah Rasulullah ada bersabda dalam hadis yang masyhor:
الجنة تحت اقدام الامهات

Maksudnya: Syurga di bawah tapak kaki ibu.
Maknanya untuk menikmati syurga anak perlu mengikut langkah dan rentak ibu. Apa yang dikata dan apa yang disuruh perlu diikut. Namun ketaatan itu hendaklah pada perkara yang tidak menderhakai Allah. Sabda Rasulullah:

لا طاعة لمخلوق فى معصية الخالق

Maksudnya: Tiada ketaatan kepada perkara yang menjurus kepada maksiat terhadap Allah.
Maknanya jika ibu menyuruh anak mencuri barang orang atau menyuruh anaknya menyebarkan fitnah, maka perkara itu tidak boleh ditaati. Tetapi perlu diingat, larangan ini tidak bermaksud anak boleh menentang ibu. Malah anak tidak boleh memusuhi ibu. Sebaliknya anak perlu memberi alasan yang islami mengapa dia tidak boleh mentaati perintah ibu itu.

Ingatlah ibu tetap ibu walaupun mereka terdiri daripada orang yang pernah derhaka kepada Allah. Walaupun anak tidak boleh mentaati ibu dalam perkara maksiat, tidak bermakna si anak boleh mengisytiharkan perang terhadap ibu. Jadi, perkara baik yang disuruh tetap wajib ditaati, hanya perkara yang bercanggah dengan Islam sahaja yang patut diabaikan.

2. Berdoa untuk ibu
Berdasarkan ayat 24 Surah al-Isra’ di atas, si anak wajar mendoakan ibunya semasa hidupnya apatah lagi selepas dia mati. Sabda Rasulullah:
اذا مات ابن الادم انقطع عمله الا ثلاث، صدقة جارية،
علم ينتفع به، وولد صالح يدعوله

Maksudnya: “Apabila mati anak Adam terputus amalannya melainkan tiga perkara; sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat, dan anak soleh yang mendoakannya.”

Namun tiga perkara di atas banyak bergantung kepada usaha ibu semasa hidupnya. Kalau ibu banyak buat sedekah yang berupa wakaf, tentu faedahnya berkekalan, kalau ibu ada mendidik anaknya dan anak orang lain dengan ilmu yang berfaedah atau dia menghasilkan buku yang boleh dimanfaatkan orang lain, tentulah manfaatnya berpanjangan. Begitu juga kalau anaknya soleh, pasti dia mendoakan ibunya baik waktu hidup mahu waktu matinya.

3. Tidak menyakitkan hati ibu
Anak tidak boleh menyakitkan hati ibu walau dalam keadaan apa sekalipun. Walaupun anak tidak suka kepada tindakan ibu, tidak bolehlah bertindak menyakitkan hatinya. Carilah jalan yang boleh membuatkan ibu sentiasa gembira. Ingatlah sabda Rasulullah yang antara lain bermaksud: “Keredaan Allah s.w.t. ada dalam keredaan ibu bapa, dan murka Allah ada dalam kemurkaan ibu bapa.”

4. Tidak menyusahkan ibu
Anak juga tidak wajar menyusahkan ibu dalam apa tindakan. Kadang-kadang anak tidak sedar bahawa tindakannya boleh menyebabkan ibu menjadi susah hati. Permintaan yang bukan-bukan juga boleh menyebabkan ibu rasa susah untuk mendapatkannya. Kalau ibu orang yang berada, bolehlah dia mengadakannya, namun hati ibu tetap tidak senang. Apatah lagi kalau ibu orang yang miskin.

Berdasarkan senarai ini saya dapati pengorbanan ibu yang begitu besar, jarang dihargai. Anak-anak sering mengabaikan ibu, apatah lagi sesudah tua. Oleh sebab itu amat wajarlah hari ini disambut sebagai Hari Ibu. Setidak-tidaknya anak yang terlalai seketika dapat dikejutkan semula. Walaupun dalam Islam, mentaati, menghormati dan mengasihi ibu perlu dibuat setiap hari, tetapi realitinya tidak begitu. Oleh sebab itu mulai hari ini kasihilah ibu dan kekalkanlah dalam keadaan itu sehingga ke akhir hayat.

Ingatlah pesanan Rasulullah, tiga keadaan umat manusia yang mereka tidak akan masuk syurga iaitu orang yang membuat dosa kepada ibu bapa, orang yang tiada cemburukan anak atau isterinya bertemu dengan orang laki-laki (yang bukan mahram), dan orang perempuan yang (berpakaian) menyerupai laki-laki. Wallahu aklam.

Ahmad Baei Jaafar

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mana sebab nya??

Unknown berkata...

Mana sbb yg x blh sambut tu?

Tanpa Nama berkata...

np xde jwpan pd tajuk.??.konfius..

Tanpa Nama berkata...

soalan lain, jawapan lain? x da kena mengena... lain kali x payah buat cam ni.... ubah soalan tu lagi bagus....