10 November 2011

Isunya RM250 juta untuk syarikat keluarga Shahrizat

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin kecewa dengan tindakan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Jalil yang mencampuradukkan isu wang negara dengan peribadi.

Membidas kenyataan Shahrizat semalam bahawa Wanita PKR sengaja mahu memburukkan Wanita Umno dengan mendedahkan penyelewengan berhubung National Feedlot Corporation Sdn. Bhd (NFC). Zuraida mengingatkan Shahrizat agar tidak lari daripada isu sebenar.

Menurut Zuraida yang juga Ahli Parlimen Ampang, isu yang harus diberi perhatian adalah soal pertanggungjawaban wang rakyat sebanyak RM250 juta yang diberikan kepada syarikat milik keluarga Shahrizat walaupun prestasinya tidak menepati sasaran.

Ini, katanya membabitkan nasib ribuan petani dan penternak yang lebih memerlukan bantuan dana oleh kerajaan berbanding syarikat keluarga Shahrizat dan skandal NFC menyentuh tata kelola kewangan negara yang lemah sehingga wang rakyat dibelanjakan sesuka hati.

"Adalah menjadi tanggungjawab saya sebagai wakil rakyat dan seorang pemimpin wanita untuk membawa isu ini supaya sebarang penyelewengan dapat dihentikan segera.

"Saya langsung tidak mempunyai motif peribadi, saya hanya melaksanakan amanah yang dipikul," kata beliau dalam satu kenyataan.

Justeru Zuraida menasihatkan Sharizat agar memikul amanah beliau dengan sebaik mungkin dan menjawab segala pendedahan mengenai NFC tanpa melibatkan soal peribadi.

"Pendedahan-pendedahan ini masih belum dijawab dengan baik oleh mana-mana pimpinan Barisan Nasional," katanya.

Shahrizat dilaporkan semalam sebagai berkata, keluarga beliau tidak sepatutnya dituduh menyeleweng wang rakyat sebaliknya keluarga beliau mendapat projek tersebut hasil kerja keras mereka.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: