10 November 2011

Selangor dahului Pusat laksana gaji minimum

13 Zulhijjah 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 10 Nov: Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP) menyokong usaha kerajaan Selangor dalam melaksanakan gaji minimum dengan menetapkan RM1,500 sebagai gaji permulaan di syarikat-syarikat milik kerajaan negeri mulai tahun depan.

“DPPWP menganggap langkah kerajaan Selangor sebagai langkah kehadapan bagi mendahului kerajaan Persekutuan yang dianggap lembap dalam membuat keputusan berhubung penetapan gaji minimum,” kata Timbalan ketuanya, Mohd Suhaimi Abdul Aziz.

Katanya, dalam keadaan pelbagai desakan oleh banyak pihak, kerajaan persekutuan sehingga sekarang masih belum menetapkan gaji minimum.

Sebaliknya, ujar beliau kerajaan negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat membuktikan mereka walk the talk dengan melaksanakan apa yang mereka perjuangkan selama ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim mengumumkan gaji minimum itu ketika membentangkan Belanjawan Selangor 2012, semalam.

“Usaha ini selari dengan kehendak rakyat yang mahukan gaji minimum ditetapkan pada suatu kadar yang munasabah,” ujar Suhaimi lagi.

Menurutnya, rakyat dihimpit dengan kesempitan hidup ekoran kenaikan harga barang serta kos hidup yang serba meningkat, lantaran itu penetapan gaji minimum amat wajar dilaksanakan.

Ini, katanya kerana masih ramai kakitangan bawahan mendapat gaji yang sangat rendah dan berada di bawah paras kemiskinan.

Menurutnya lagi, mereka tidak mampu menampung kehidupan serta keluarga mereka sehingga akhirnya terpaksa melakukan pelbagai kerja sampingan bagi menampung kehidupan.

“Usaha kerajaan Selangor menjadi bukti bahawa Pakatan Rakyat benar-benar memperjuangkan nasib dan kebajikan rakyat tanpa mengira warna kulit, bangsa, keturunan ataupun ideologi politik mereka,” katanya.

Beliau menambah, Kerajaan Pakatan Rakyat mencipta rekod bersih dalam pentadbiran serta sering mendahului kerajaan Persekutuan dalam memikirkan permasalahan rakyat.

Ujarnya, penetapan gaji minimum mampu melegakan kehidupan kakitangan awam atau swasta yang selama ini bergelut dengan masalah kemiskinan.

“DPPWP mengharapkan langkah kerajaan Selangor dapat dicontohi oleh kerajaan negeri-negeri Pakatan Rakyat dengan penetapan gaji minimum buat kakitangan kerajaan negeri mahupun syarikat-syarikat milik kerajaan negeri,” ujarnya.

Bahkan, katanya DPPWP mengesyorkan juga kepada kerajaan negeri-negeri lain agar meneladani langkah kerajaan Selangor dalam menetapkan gaji minimum kakitangan di negeri masing-masing.

Tiada ulasan: