19 Disember 2011

Awang hitam patah kaki

23 Muharram 1433H. [MOD] -

JOHOR BAHRU - Tindakan nekad lelaki warga Nigeria untuk meloloskan diri dalam operasi memburu awang hitam oleh Jabatan Imigresen Johor membawa padah apabila patah kaki kiri akibat terjatuh dari siling, petang kelmarin.

Timbalan Penolong Pengarah Imigresen negeri, Mohamad Nasir Abas berkata, suspek berusia 28 tahun itu antara tiga warga Afrika dicekup pihak berkuasa negeri ini dalam tiga operasi berasingan dijalankan pihaknya.

Menurutnya, suspek ditahan semasa serbuan ketiga di rumah kedai dua tingkat di Jalan Anggerik 41, Taman Johor Jaya jam 6.25 petang.

“Lokasi berkenaan pernah diserbu oleh pihak berkuasa minggu lalu, namun hanya seorang suspek diberkas dan tiga lagi melarikan diri dengan memanjat bumbung dan siling rumah kedai itu. Kali ini kita ke lokasi yang sama untuk memberkas saki-baki mereka.

“Ketika serbuan, bilik yang dihuni lelaki itu berkunci dan suspek ditemui menyorok di belakang almari selepas dipercayai terjatuh dari siling ketika cubaan untuk menyelamatkan diri. Suspek tidak mampu berjalan dan mengalami kesukaran untuk berdiri,” katanya, di sini, semalam.

Mohamad Nasir berkata, lelaki terbabit ditahan mengikut Seksyen 6(1)(C) Akta Imigresen 1959/63 Akta 155 kerana memasuki negara ini tanpa dokumen yang sah.

Terdahulu, pada serbuan pertama di sebuah rumah pangsa di Larkin Perdana jam 4 petang, seorang lelaki warga Nigeria berusia 30-an ditahan kerana tidak memiliki dokumen pengenalan diri yang sah.

“Serbuan kedua pula dilakukan di sebuah rumah di Taman Johor Jaya, jam 5.53 petang dan pihak kami terpaksa memotong kunci pagar rumah berkenaan yang didiami seorang lelaki Afrika.

“Lelaki warga Afrika Selatan dan berusia 30 tahun itu kemudiannya ditahan mengikut Seksyen 56 (1)(I) Akta Imigresen 1959/63 (Akta 155) kerana memiliki cop palsu pada pasportnya,” katanya.

Kesemua suspek dibawa ke Depoh Imigresen Pekan Nanas untuk siasatan lanjut.

Sinar Harian

Tiada ulasan: