19 Disember 2011

Bau busuk mengganggu

23 Muharram 1433H. [MOD] -

TAMBUN – Penduduk yang tinggal di Taman Rimba Tambun terpaksa menghidu bau busuk serta meloyakan sejak lapan bulan lalu apabila kerja pembersihan saliran dan tangki septik utama yang tidak dijalankan mengikut jadual ditetapkan.

Akibatnya, saliran selalu tersumbat sehingga menyebabkan tangki najis penuh dan penduduk terpaksa hidup dalam keadaan tidak selesa.

Seorang penduduk Norhasidah Hussein, 40, berkata tidak tahan dengan masalah dihadapi, beliau menghubungi pejabat Indah Water Konsortium (IWK) untuk melihat sendiri masalah berkenaan.

“Namun, IWK yang datang membuat pemeriksaan ke rumah saya mengatakan masalah itu berpunca daripada rumah yang didiami.

“Malah, syarikat berkenaan mendakwa moto kipas di loji kumbahan juga tidak berfungsi memandangkan ia dikatakan dicuri pihak tidak bertanggungjawab,” katanya ketika ditemui semalam.

Norhasidah turut mendakwa bahawa IWK meminta bayaran sebanyak RM180 bagi mengepam sisa kumbahan yang bertakung itu.

“Oleh sebab itu, saya terpaksa memanggil pihak persendirian mengorek saliran tersumbat namun perkara yang sama tetap berulang kembali.

“Selain itu, mereka (IWK) berkali-kali menyatakan segala kerja akan dijalankan selepas mereka mendapat peruntukan untuk membersihkan saliran dan tangki septik utama terbabit,” katanya.

Dalam perkembangan sama, beliau berkata, apabila hujan lebat air daripada tangki itu akan melimpah sehingga menyebabkan bahagian belakang rumah dipenuhi air najis selain terpaksa kerap mencuci bahagian tersebut.

Chen Chee Keong, 50, berkata masalah ini adalah yang pertama berlaku sejak tinggal lebih 10 tahun di kawasan perumahan itu.

“Air di tangki belakang rumah hampir satu inci sudah mahu melimpah keluar. Jika dibiarkan, pasti masalah yang sama akan berlaku di rumah saya,” katanya.

Chee Keong juga pernah menghubungi IWK namun mendakwa pihak terbabit tidak berbuat apa-apa dan hanya menjalankan pemeriksaan sahaja.

Sementara itu, Ketua Urusetia Pusat Khidmat dan Aduan Barisan Nasional (BN) Perak, Mohd Rawi Abdullah berkata beliau akan menemui IWK bagi mendapatkan penjelasan lanjut berhubung masalah terbabit.

Menurutnya, ia tidak adil bagi penduduk untuk membayar bil pembentungan pada setiap bulan sedangkan perkhidmatan yang diberikan tidak memuaskan.

“Sehubungan itu, saya akan ke pejabat IWK dan mencari jalan penyelesaian supaya penduduk dapat hidup dengan selesa tanpa perlu menghidu bau busuk setiap hari,” katanya yang akan cuba menyelesaikan masalah berkenaan dalam tempoh seminggu.

Sinar Harian

Tiada ulasan: