19 Disember 2011

NFC: Najib perlu desak Muhyiddin letak jawatan

23 Muharram 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR, 19 Dis: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPP Malaysia) mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengambil langkah berani dan drastik dalam menangani skandal Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) yang dikaitkan dengan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan keluarganya.

Ketua Penerangan DPP Malaysia, Riduan Mohd Nor (gambar) berkata, pihaknya berpandangan, isu dakwaan penyelewengan dana NFC merupakan isu besar negara yang memberi kesan buruk bukan sekadar rakyat di negara ini, malah ia juga di peringkat antarabangsa.

Beliau dalam satu kenyataan menambah, rakyat yang melihat segala penyelewengan dalam negara ini merasa muak kerana pemimpin negara bersikap tidak jujur kepada rakyat.

“Persepsi rakyat menyatakan bahawa pemimpin negara yang berkuasa pada hari ini mementingkan diri mereka sendiri dan bukan berkhidmat untuk kepentingan rakyat.

“Isu ini pastinya mengikis kepercayaan rakyat terhadap kepemimpinan yang mereka pilih dalam pilihanraya,” katanya.

Dalam keadaan demikian, ujarnya sudah timbul pelbagai desakan supaya Shahrizat meletak jawatan.

Desakan kuat itu, tambah beliau bukan setakat datang dari rakyat dan pemimpin Pakatan rakyat, malah pemimpin Umno sendiri menyuarakan rasa tidak senang dengan isu itu kerana merasakan Shahrizat sudah menjadi liabiliti kepada Umno.

Bagi DPP Malaysia, tegasnya tidak adil jika hanya Shahrizat sahaja yang disalahkan ekoran dakwaan penyelewengan sebanyak RM 250 juta dalam projek tersebut sebaliknya menteri berkaitan juga perlu dipertanggungjawabkan kerana terlibat meluluskan projek tersebut.

Selain Shahrizat, katanya Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri juga perlu dipertanggungjawabkan atas isu itu.

Ini, katanya kerana Muhyiddin sebagai Menteri Pertanian dan Asas Tani ketika projek tersebut diluluskan dan beliau mempunyai kuasa untuk meluluskan atau membatalkan projek tersebut ketika itu.

Tambahnya, slogan transformasi yang dilaungkan dalam kepemimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak perlu diterjemahkan dalam bentuk tindakan.

Menurutnya lagi, Najib perlu segera membersihkan kabinet beliau dari sebarang kes yang memalukan dan antara langkah yang boleh mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap beliau adalah dengan mendesak Muhyiddin supaya meletak jawatan sebagaimana desakan terhadap Shahrizat.

“Tindakan ini sebagai pengajaran supaya setiap pemimpin negara menjaga amanah kepemimpinan mereka yang telah diberi oleh rakyat,” katanya.

DPP Malaysia, katanya mengingatkan PM supaya bertegas membersihkan kabinetnya dari sebarang isu yang boleh menjejaskan kredibiliti negara.

Katanya lagi, pemimpin negara bukan setakat perlu bersih dari rasuah, malah dilihat oleh rakyat bersih dari rasuah atau penyelewengan.

Beliau berkata, penyakit rasuah dan penyalahgunaan kuasa adalah dosa besar yang boleh menghancurkan negara dan umat.

Harakah Daily

Tiada ulasan: