29 Februari 2012

Empat nelayan nyaris maut selepas bot terbalik

7 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

PENAGA - “Lima minit berpaut pada perut bot karam dirasakan cukup lama. Apa yang mampu dilakukan ialah saling memanggil nama masing-masing supaya tidak leka.”

Demikian ujar Johari Tajuddin, 29, seorang daripada empat nelayan yang mengalami detik cemas selepas bot dinaiki terbalik dan karam diseret tali pukat oleh sebuah bot pukat tunda berhampiran Perairan Mukahid, Teluk Bahang, tujuh batu nautika dari pantai Kampung Sungai Tembus di sini, dua hari lalu.

Dalam kejadian pukul 6.30 pagi Ahad lalu itu, mangsa menaiki bot bersama dua rakan sekerja dan pemilik bot dalam perjalanan memukat ikan di kawasan berkenaan selepas bertolak dari pangkalan Kampung Sungai Tembus, hampir 45 minit sebelumnya.

“Kejadian berlaku ketika saya memasang paip menyambung minyak petrol ke injin selepas berhentikan seketika bot di kawasan itu, manakala Shahidan Mat, 22 dan Ong Tee Kian, 19, serta pemilik bot, Zwkifli Ahyak, 52, menikmati sarapan di haluan bot.

“Tiba-tiba kipas injin dikesan tersangkut pada tali pukat milik sebuah bot pukat tunda yang sedang memukat di kawasan itu,” katanya.

Johari berkata, ketika itu bahagian bot fiber sepanjang enam meter itu mula tenggelam sementara bahagian hadapannya mendongak menyebabkan rakan sekerjanya menggelongsor ke belakang sebelum mereka terjatuh ke laut.

Bapa kepada dua anak itu berkata, dalam keadaan panik itu dia mula memikirkan keselamatan dua rakannya termasuk Zwlkifli yang tidak tahu berenang.

Menurutnya keadaan menjadi kelam kabut apabila bot mereka mula terbalik.

“Sebaik berada dalam air saya mula panggil nama mereka dan mengarahkan berpaut pada perut bot, namun hati saya mula bimbang kerana Zwlkifli tidak kelihatan.

“Saya berenang dan menyelam sekitar bot dan menemui Zwlkifli yang tidak sedarkan diri tersangkut pada tali pelampung dibawah perut bot sebelum menariknya keluar,” katanya.

Menurutnya lagi dengan bantuan Shahidan dan Tee Kian, meraka berjaya memegang tangan Zwlkifli sambil berpaut pada bot berkenaan.

Menurut Johari, mereka berempat bernasib baik kerana selepas lima minit terendam di air, sebuah bot nelayan dilihat menghampiri kawasan berkenaan sebelum mendekati dan memberikan bantuan.

“Sebaik dinaikkan ke bot milik Mohd Fozi Hamid, 43, yang datang membantu, kami mengejar bot pukat tunda terbabit, namun mereka memecut laju melarikan diri dan meninggalkan pukat di situ.

“Saya kesal dengan kejadian ini kerana sepatutnya pekerja bot pukat tunda itu datang menyelamatkan kami. Walau bagaimanapun mengucap syukur kerana kami semua selamat,” katanya.

Rakan sekerjanya, Tee Kian yang baru empat hari mengikuti mereka ke laut tidak menyangka akan menempuh pengalaman ngeri hingga hampir mati lemas dalam kejadian itu.

Menurutnya yang masih trauma dengan kejadian itu, mereka bernasib baik tidak mati lemas kerana cepat diselamatkan oleh nelayan lain kerana lima minit itu terasa cukup lama.

“Nelayan yang menyelamatkan kami tiba tepat pada waktunya dan dalam masa sama berjaya menunda bot kami kembali ke pangkalan,” katanya.

Semasa ditemui semalam, hanya Johari dan Tee Kian sahaja yang hadir, manakala Zwlkifli membuat laporan polis, sementara Shahidan difahamkan berada bersama keluarganya di Kampung Kuala Muda di sini.

Dalam pada itu Ketua Unit Nelayan Sungai Tembus, Basruddin Abu Bakar, 47, berkata, melalui rundingan dengan pemilik bot pukat tunda yang diatur pihaknya selepas kejadian itu, Zwlkifli telah menerima sedikit bayaran ganti rugi dan kes itu dianggap telah selesai.

Sinar Harian

Tiada ulasan: