29 Februari 2012

Lantik Khairy bawa Bumiputra ke belakang - Khalid Ibrahim

7 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

SHAH ALAM, 29 Feb: Pelantikan Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin sebagai Pengerusi Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB) telah membawa bumiputra ke belakang, kata bekas pengasannya, Tan Sri Khalid Ibrahim.

Ini kerana, fahaman dan kepentingan politik menjadi asas kepada pelantikan ke jawatan profesional ini, kata beliau.

Ketika Bumiputera digalakkan untuk meningkatkan standard profesionalisme setanding yang terbaik di dunia, pelantikan Khairy Jamaluddin ini jelas menunjukkan fahaman politik adalah menjadi kriteria utama untuk dilantik ke jawatan tertinggi dalam syarikat berkaitan kerajaan, bukannya berdasarkan kemampuan dan pengalaman.

"Sebagai salah seorang pengasas PUNB – sebuah syarikat milik penuh Permodalan Nasional Berhad di mana saya telah berkhidmat sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) – saya berbangga dengan pencapaian PUNB yang selama ini diterajui profesional yang berkebolehan," katanya.

Menurut Khalid, walaupun peringkat pengubal dasar terdiri daripada ahli ahli politik tetapi mereka tidak campur tangan dalam operasi.

Malah Ahli Lembaga Pengarah terdiri daripada golongan profesional berpengalaman yang tidak mempunyai kepentingan politik atau kumpulan berkaitan dengan politik.

Bagi Khalid, kumpulan profesional Bumiputera ini telah bekerja keras untuk membawa PUNB hingga ke tahap sekarang ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tidak sepatutnya mensia-siakan usaha mereka ini dengan melantik Khairy Jamaluddin yang tidak berkeupayaan dan tidak berpengalaman menguruskan badan korporat yang sudah berjaya, tegas Khalid yang kini adalah Menteri Besar Selangor.

Bagi beliau, Perdana Menteri sekali lagi gagal mengutamakan antara kepentingan dengan profesionalisme.

Menurut Khalid, tindakan Perdana Menteri ini bukan petanda baik kepada kaum Bumiputera dan Malaysia khasnya.

Bagi pembangunan negara, pemimpin sepatutnya melihat dalam konteks lebih luas dan berfikir di luar fahaman politik di mana ciri-ciri ini telah diketepikan menerusi pelantikan Khairy Jamaluddin ini, katanya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: