09 Februari 2012

Husnuzon

16 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

"Memang lumrah kehidupan manusia zaman sekarang. Entah apa yang menyebabkan tabiat yang sedemikian rupa semakin bercambah hari kehari. Mengumpat, dengki, hasut menghasut, fitnah dan berburuk sangka memang mainan harian mereka. Berbanding orang yang beriman dan tahu hukum hakam agama. Mereka menanam sifat ihsan yang menjadi landasan kehidupan harian. Nak mengumpat tahu dosa pahala, nak berburuk sangka kepada orang lain takut datang ke diri sendiri kalau sangkaan itu tak tepat bahkan boleh menjadi fitnah.

Baik tak baik seseorang itu adalah lebih mulia jika kita sangka baik sahaja. Ada masa bersangka baik itu juga dakwah. Berburuk sangka pula membunuh. Mana tidaknya jika sesetengah golongan yang suka berubat dengan bomoh yang memang jauh tersasar dengan cara perubatan islam mesti jiran tetangga dituduhnya. Paling tidak adik beradik sendiri menjadi mangsa.

Sungguh hebat perubatan ini sedangkan perkara ghaib itu bukan mudah hendak diperkatakan jika tidak diterima secara laduni kata orang tasawuf atau secara ilham kata ahli akademik. Kemanakah keyakinan kita kepada Allah tentang kekuasaanNya. Manusia berburuk sangka tanpa tidak tahu kesan buruknya itu.

Balasan dari Allah SWT memang dasyat tetapi seolah-olah kita redha dan berani hendak mencuba walhal sakit gigi di waktu malam pun kita sudah tidak sanggup untuk menunggu esok pagi semata-mata hendak berjumpa Doktor gigi. Inikan pula balasan dari Allah SWT. Manusia memang tidak jemu-jemu berburuk sangka tetapi mudah jemu untuk membuat amalan kebaikan sedangkan Allah tiada istilah jemu untuk memberi balasan pahala kepada hambaNya.

Bukan sekadar berburuk sangka sesame manusia.. Kepada Allah SWT juga dilarang sama sekali. Setiap ujian yang diterima oleh manusia bersangka baiklah. Sabar, redha dan syukur paling tinggi di sisi Allah SWT. Begitulah sifat manusia.. kalau hendak berjumpa pembesar sebulan sudah perkemaskan diri kerana sangkaan baik kepada pembesar agar menerima habuan tertentu tetapi berjumpa Allah SWT ketika solat baju pun tak pakai. Bagaimanakah kita hendak mendapat habuan dari Alah SWT?.

Paling tidak pun nikmat khusyuk lebih berharga dari mendapat habuan wang ringgit. Kerana berburuk sangkalah pasangan suami isteri boleh berpecah sedangkan ketika itu istilah sabar pun sudah tidak dikenali. Sedikit masalah besar pula ceritanya. Kata pepatah, “Sikit-sikit lama jadi bukit”. Tetapi jika maksiat dan kezaliman sudah benar-benar dihadapan adakah perlu anda bersangka baik?. Semestinya pelaku pula berkata anda yang baik jika tiada cegahan dari kita sendiri.

Ingatlah bahawa sesuatu jawatan atau harta yang melimpah ruah itu sebenarnya sementara belaka. Yang perlu ada pada kita ialah sentiasa bermohon kepada Allah agar yang diterima ini adalah Rahmat belaka kerana takut yang datang bukan rahmah Allah tetapi istidraj yang hendak menjatuhkan kita di atas kesombongan kita. Wallahu a'lam
"

tranungkiter/-

Tiada ulasan: