09 Februari 2012

Himpunan bantah penyenaraian FGVH 30 Mac

16 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA, 9 Feb: Satu himpunan bantahan penyenaraian Felda Global Ventures Holding Bhd (FGVHB) akan diadakan pada 30 Mac depan di Masjid Putrajaya sebelum penyerahan memorandum kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Pengerusi Biro Masyarakat Felda dan Orang Asal PKR, Suhaimi Said berkata, himpunan itu adalah sebagai rasa tanggungjawab menjaga khazanah negara dan juga masa depan peneroka agar tidak diperjudikan oleh kerajaan di bawah pemerintahan Umno-Barisan Nasional.

Katanya lagi, Felda pasti akan mengalami masa depan yang cukup gelap selepas penyenaraian yang mana merujuk kepada jaminan Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad dan juga Ketua Pegawai Eksekutif Felda, Datuk Sabri Ahmad bahawa Felda bakal dibayar RM1 bilion setahun selama 99 tahun bagi meneruskan aktiviti pertanian dan pembangunan sosio-ekonomi amat diragui.

"Ini adalah kerana pada masa ini kos operasi Felda adalah sebanyak RM1.9 bilion setahun, bermakna Felda akan menanggung kerugian atau defisit sebanyak RM0.9 bilion setiap tahun.

"Dengan keadaan ini pastinya akan merencatkan pelbagai aktiviti termasuklah urusan pentadbiran, kebajikan dan pembangunan sosio-ekonomi warga Felda, tambahan pula sehingga kini tidak ada jaminan bertulis yang dibuat mengenai perkara perjanjian pajakan tanah antara Felda dan FGVHB," jelasnya pada sidang media di Ibu Pejabat PKR hari ini.

Tambah Suhaimi lagi, bagi tujuan penyenaraian dan pampasan RM1 bilion tersebut Felda dikatakan akan memajak seluas 830 ribu ekar tanah melalui Felda Plantation dan tambahan 20 ribu ekar tanah-tanah yang tidak mempunyai geran kepada FGVHB yang mana ia bertentang dengan semangat Akta Kemajuan Tanah yang dihasratkan oleh mantan Perdana Menteri Tun Abdul Razak Hussein.

"Keputusan penyenaraian ini tidak mempunyai tujuan yang jelas, dan melihat kepada apa yang dikatakan oleh Najib pada lawatan beliau di Felda Gedangsa 6 Januari tempoh hari, kenyataan beliau terlalu umum dan menunjukkan bahawa Perdana Menteri sendiri tidak bersedia untuk melakukan penyenaraian.

"Dalam pada itu pihak FGVHB sendiri tidak pernah membentangkan apa-apa kertas cadangan projek penyenaraian yang menunjukkan perancangan perolehan.

"Sebagaimana kita maklum bahawa penyenaraian adalah bertujuan untuk mendapatkan modal dengan menjual unit-unit saham dan melepaskan kepentingan kepada orang luar," sambungnya lagi.

Beliau juga menekankan agar rakyat perlu tahu apakah tujuan sebenar penyenaraian FGVHB sehingga sanggup memperjudikan masa depan warga Felda.

Kempen bantahan penyenaraian itu juga turut mengumpul 100 ribu tandatangan rakyat Malaysia bagi menyatakan bantahan hasrat penyenarai tersebut.

Kempen yang bermula hari ini akan digerakkan ke seluruh negara selain hasrat mengumpul seramai mungkin rakyat yang akan berhimpun di perkarangan Masjid Putra di Putrajaya pada 30 Mac, jam 2.30 petang sebelum berarak ke Pejabat Perdana Menteri bagi menyerah memorandum dan tandatangan bantahan penyenaraian.

Kempen itu merupakan kerjasama antara parti-parti di dalam Pakatan Rakyat.

Turut hadir pada sidang media tersebut adalah Ahli Parlimen Telok Kemang, Datuk Kamarul Baharin Abbas dan juga Ketua Angkatan Muda PKR, Shamsul Iskandar Mohd Akin.

Harakah Daily

Tiada ulasan: