09 Februari 2012

Tidak mustahil tsunami politik 2008 berulang lagi

16 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Tahniah kepada pergerakan Ikhwanul Muslimin atas kemenangan serta dominasi undi menerusi parti politik baharunya iaitu Parti Kebebasan dan Keadilan (FJP) dalam pilihan raya di Mesir yang telah dilaksanakan bermula 28 November 2011 sehingga 11 Januari 2012.

Ini merupakan suatu mandat kepercayaan yang telah diberikan oleh rakyat Mesir setelah kejatuhan rejim Hosni Mubarak yang telah bertapak selama tidak kurang 30 tahun di kerusi pemerintahan.

Perkara ini sememangnya merupakan suatu indikator kepada masyarakat dunia amnya, serta masyarakat Mesir khususnya, mengenai kemahuan akan perubahan yang diharapkan oleh seluruh rakyat di negara tersebut yang sebelum ini berada dalam keadaan yang serba kekurangan disebabkan ketidakcaknaan daripada bekas pemerintah sebelum ini.

Gagasan kebebasan dan keadilan yang dipromosikan oleh pergerakan Ikhwanul Muslimin melalui parti politiknya itu diharapkan oleh rakyat untuk mencipta perubahan serta menaik taraf kehidupan mereka ke arah yang lebih baik.

Melihat kepada angin perubahan yang berlaku dalam pilihan raya di Mesir, landskap politik di merata-rata dunia juga bakal mempamerkan suatu kejutan dalam pilihan raya yang bakal berlangsung termasuklah di Malaysia.

Suatu tindakan populis bagi memenangi pilihan raya termasuklah dengan melaungkan slogan Negara Berkebajikan dan bekerja untuk merealisasikan slogan tersebut merupakan suatu perkara yang menjadi pemerhatian rakyat juga merupakan para pengundi bakal menentukan nasib para politikus yang bakal bertanding.

Tsunami politik yang berlaku pada 2008 yang menyaksikan suatu kejutan dalam keputusan pilihan raya tidak mustahil untuk melanda buat kali kedua berdasarkan prestasi yang ditonjolkan oleh kedua-dua belah pihak sama ada dari sudut pembangkang mahupun kerajaan.

Namun, dalam masa yang sama, terdapat satu lagi situasi yang harus diperhatikan dalam pilihan raya di Mesir apabila pergerakan Ikhwanul Muslimin melalui parti politiknya menerima dominasi undi daripada rakyat, serta parti politik yang lebih bersifat fundamental iaitu Parti Al-Nur. Perkara ini mempamerkan berlakunya perubahan minat masyarakat untuk mengangkat parti-parti Islam dalam usaha untuk menyaksikan suatu reformasi dalam pentadbiran yang diharapkan lebih baik daripada pemerintahan terdahulu.

Situasi ini berkemungkinan juga akan merebak ke serata dunia termasuklah apabila berlakunya kegagalan dalam sistem ekonomi dunia hari ini yang menyaksikan para penganalisis mula mengintai akan kemungkinan untuk mencari suatu mekanisme yang baru bagi mentransformasikan secara total sistem sedia ada.

Dalam memahami situasi ini juga dalam konteks politik, perubahan minat terhadap agama itu sendiri bakal memberi suatu kesan yang besar dalam undi dalam pilihan raya termasuklah di Malaysia.

Dalam kesempatan ini, Majlis Perwakilan Pelajar UIAM bakal melaksanakan satu konferens berkenaan kepemimpinan dan perubahan sosial dalam dunia Muslim yang dijadualkan berlangsung pada 11 hingga 13 Februari 2012.

Konferens yang bertemakan Leadership and Social Change in the Muslim World: Prospects and Challenges ini juga bakal dihadiri oleh Dr. Abdel Moneim Aboul Fotouh Abdel Hady, juga merupakan calon presiden yang bertanding dalam pilihan raya pemilihan presiden Mesir yang dijangka berlangsung sebelum Jun 2012.

MPP UIAM sangat-sangat mengalu-alukan kehadiran beliau ke konferens ini dan seterusnya mengharapkan suatu impak yang positif menerusi idea-idea yang bakal didiskusikan secara bersama bagi pembinaan sebuah masyarakat sivil yang mapan dan teguh.

Mohamad Iqbal ialah Presiden Majlis Perwakilan Pelajar UIA.

Tiada ulasan: