09 Februari 2012

Berikan kepercayaan kepada rakyat bukan sebaliknya

16 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Nampak nya, bila PM Najib menyeru kaum India mempercayai nya, dia sudah lupa kepada slogan dia sendiri. Suatu ketika dahulu, semasa berkobar kobar semangat liberalism dan terlalu taksub untuk meyakinkan dunia barat, PM Najib telah berkata bahawa zaman dimana pemerintah lebih tahu segala nya sudah berakhir.

The age of government knows best is over. Translated, it also means, the age of big brotherism is over.

Tapi kita tahu, PM Najib kadang2 tidak tahu apa yang sudah diucapkan. Maklum sahajalah, sebahagian besar ucapan mengenai dasar2 negara, di sediakan oleh con-sultans. Slogan itu sedap di dengar, tapi perlaksanaan nya tidak ada.

Dan baru2 ini, kita dengar PM Najib berkata perbelanjaan keatas kebajikan rakyat akan memufliskan negara.

Adakah bantuan kepada rakyat yang susah, bayaran melalui jabatan kebajikan masyarakat misalnya, akan memiskinkan negara? Kenyataan ini amat sukar di terima memandangkan dalam masa 10 tahun( 2000-2009) sebanyak satu trillion atau 1000 billion telah hilang dari negara akibat pemindahan wang ke luar negara secara haram!.

Bayangkan jika jumlah tersebut di aplikasikan kepada kebajikan masyarakat! Maka yang sebetulnya membengkrapkan negara ini ialah rasuah dan pemindahan wang secara haram.

Pemindahan wang secara haram ini seperti nama nya, ialah pemindahan wang yang di perolehi secara rasuah atau haram kedalam akaun pemilik nya di luar negara. Tentu ada cara nya, kerajaan yang jujur mahu mendapatkan wang ini.

Slogan zaman kerajaan tahu segala nya sudah berakhir ketika di ucapkan menimbulkan perasaan gembira di kalangan rakyat. Apakah ertinya slogan itu bila di terjemah dengan jujur? Apabila di terjemah, slogan itu bermaksud, segala inisiatif bermula dari rakyat bukan dari pemimpin. Ertinya, PM Najib mahu memindahkan kuasa kepada rakyat. Tetapi itu semua untuk menyedapkan telinga.

Dari dulu, sekarang dan selama nya, UMNO tidak akan memindahkan kuasa kepada rakyat. Kepada UMNO, rakyat bukan nya tahu apa mereka mahu. Kerajaan lah yang super tahu. Sebab itu PM Najib kata percaya sama saya. Lu tolong gua, gua tolong lu. Beri saya nambikei, tembikai atau apa pun- maksud sebenar yang mahu Najib katakan ialah, kerajaan tahu segala nya. Itu sebab, caya sama gua.

Tapi, bila PM Najib berkata percaya pada saya, he has got it in reverse. Yang patut di sampaikan kepada PM Najib ialah, percayalah kepada rakyat, bukan sebaliknya. Jadi kita ulang- PM Najib, percayalah kepada rakyat. Kita tahu apa yang mesti di lakukan.

Tidak pula kita dengar PM Najib kata percaya kepada UMNO. Dia hanya sebut percaya pada saya. Mungkinkah Presiden UMNO pun tidak percaya kepada parti nya sendiri. Malang nya, inilah yang terjadi kepada UMNO. Ia sebuah parti yang tidak di percayai dan tidak boleh di percayai.

Bagaimana rakyat mahu percaya kepada UMNO jika UMNO sendiri tidak yakin kepada rakyat? Bagaimana orang Melayu mahu yakin kepada UMNO jika UMNO tidak mempercayai orang Melayu? Cuba kita tanya- kepada siapakah UMNO mempertaruhkan masa depan nya? Kepada orang Melayu atau kepada ahli parti yang seramai 3 juta itu?

UMNO sebetulnya tidak mewakili orang Melayu. Yang di wakili oleh UMNO ialah orang Melayu terpilih dan Melayu yang berkepentingan. Malahan, orang Melayu yang berada di luar UMNO tidak di anggap Melayu oleh UMNO.

Siapakah UMNO yang merasakan diri nya, berhak mendefinisikan siapa Melayu dan tidak Melayu? Bahkan, jika mahu di kira, ramai orang Melayu yang menyifatkan Najib Razak dan Hishamudin Hussein Onn tidak cukup Melayu. Mereka Melayu, tapi quotient Melayu mereka kurang.

Jangan lah kita percaya sangat apabila PM Najib berkata dia insaf dan merasakan apa yang RAKYAT rasakan. Najib mula jadi Melayu bila dia menggantikan Tun Razak sebagai ahli parlimen Pekan dalam tahun 1976.

Lihatlah kepada UMNO wahai bangsa Melayu. UMNO adalah parti yang mempertaruhkan masa depan nya kepada majority ahli nya yang berjumlah 3 juta itu. itu pun kesetiaan 3 juta ahli nya di perolehi melalui ugutan dan rasuah dan bentuk2 pujukan yang lain. UMNO di dominasi oleh golongan tender-preneur bukan oleh penyokong yang meyakini perjuangan UMNO.

Parti yang menaruhkan masa depan nya diatas sogokan dan ugutan dan bukan diatas perjuangan untuk satu SERUAN, tidak akan bertahan lama. UMNO ada jasad tetapi tidak ada roh. Ini ancaman terbesar kepada UMNO.

Orang Melayu tidak ada masa depan dengan parti politik macam UMNO hari ini.

Harakah Daily

Tiada ulasan: