06 Mac 2012

Warga asing dicekup tuba ikan

13 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

CAMERON HIGHLANDS - Seorang lelaki warga Indonesia ditahan pihak berkuasa di sini bagi membantu siasatan berhubung kes pencemaran air di Sungai Kuala Terla minggu lalu.

Ketua Polis Daerah, Deputi Superintendan Wan Mohd Zahari Wan Busu berkata, lelaki berusia 28 tahun itu didakwa menggunakan racun kulat jenis Tiodan pada 28 Februari lalu untuk menuba ikan di sungai terbabit.

Menurutnya, Perbadana Air Pahang Berhad (Paip) Cameron Highlands kemudian membuat laporan polis berkaitan pencemaran itu bagi menyiasat punca masalah berkenaan berlaku.

“Pencemaran itu yang mengakibatkan ikan di sungai mati mendadak serta turut menyebabkan sebuah loji rawatan air yang membekalkan keperluan asas kepada lebih 20,000 penduduk sekitar Kampung Raja, Kuala Terla, Tringkap dan Kea Farm terpaksa ditutup sejak Selasa lepas.

“Ujian ke atas sampel bangkai ikan dilakukan Jabatan Kimia menunjukkan kehadiran racun itu sebagai punca kematian ikan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam.

Wan Mohd Zahari berkata, siasatan dijalankan di bawah Seksyen 429 Kanun Keseksaan kerana mendatangkan khianat kepada punca air dan binatang.

Menurutnya, suspek ditahan reman selama seminggu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Cameron Highlands untuk membantu siasatan sebelum dihadapkan ke mahkamah untuk sebutan kes.

“Kita memandang serius perkara ini dan akan mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bertanggungjawab menyebabkan pencemaran berlaku,”katanya.

Kematian ikan di sungai itu mula dikesan Selasa lalu dan berikutan itu, loji rawatan utama di Kampung Terla ditutup sejak jam 11.30 pagi hari sama berikutan bimbang berlaku pencemaran air dan memudaratkan kesihatan penduduk.

Akibatnya, lebih 20,000 penduduk di sekitar Kampung Raja, Kampung Kuala Terla, Tringkap dan Kea Farm terpaksa mendapatkan bekalan melalui lori tangki air yang disediakan Paip.

Sinar Harian

Tiada ulasan: