06 Mac 2012

Maut rempuh babi hutan

13 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

JERTIH - “Pada malam sebelum kejadian, adik ipar saya sudah menunjukkan pe-rubahan, dia enggan makan malam dan tidak mahu menjamah buah mangga yang dikopek suaminya.

“Selalunya, jika tidur awal pun dia akan bangun makan tetapi malam kelmarin dia tidak mahu makan walaupun suaminya menghantar buah mangga hingga ke bilik tidur.”

Demikian kata kakak ipar mangsa, Hairul Suzana Che Hassan, 30, menceritakan kelakuan pelik adik iparnya sebelum maut dalam kemalangan awal pagi semalam.

Dalam kejadian itu, kereta Perodua Myvi dipandu adiknya, Che Mohd Azmil Che Hassan, 24, terbabas ke laluan bertentangan selepas merempuh babi hutan yang melintas tiba-tiba di Kampung Anak Ikan, di sini.

Lebih malang, kereta dinaiki Che Mohd Azmil dan isterinya, Noor Azira Md Nayan, 24, bertembung pula dengan Perodua Kelisa dari Kuala Terengganu dipandu Marzita Mat Yahya, 31.

Kata Hairul Suzana, kemalangan yang berlaku itu kejadian kedua membabitkan kereta adiknya.

“Kejadian pertama berlaku Disember lalu di Kuantan, Pahang apabila kereta yang dipandu adik saya melanggar kayu di atas jalan raya pada waktu malam menyebabkan kereta tersebut mengalami kerosakan teruk tetapi dia hanya cedera ringan.

“Namun, kemalangan kali ini paling tragis apabila menyebabkan isterinya meninggal dunia,” katanya.

Sementara itu, pemandu Perodua Kelisa yang merempuh kereta mangsa, Marzita, kakitangan sebuah bank di Kuala Lumpur memandu seorang diri dari ibu kota itu untuk pulang ke kampung di Kampung Tok Donik, Kubang Bemban, Jertih.


Beria-ia mahu pulang ke kampung

Menurut Hairul Suzana, pada Jumaat lepas, adik iparnya, Noor Azira beria-ia mahu pulang ke kampungnya di Kuala Ketil, Kedah untuk menemui keluarga dan datuknya yang baru pulang menunaikan umrah.

“Dia memang beria-ia mahu pulang ke Kedah hinggakan meminta izin suaminya untuk pulang dengan bas sekiranya suami tidak mahu pulang. Tetapi, adik saya bersetuju pulang.

“Selepas pulang dari Kedah, mereka singgah di rumah mak saya di Kampung Kepala Gajah, Renek sebelum pulang Seberang Takir, Kuala Terengganu kerana bertugas pagi ini,” katanya.

Hairul Suzana berkata, Noor Azira bertugas sebagai penyelia Amanah Ikhtiar Malaysia (AIM) di Kuala Terengganu manakala adiknya (suami mangsa) menjalankan perniagaan muat turun kad prabayar di Cherating, Pahang.

Katanya, pasangan itu mendirikan rumah tangga September tahun lalu dan tinggal berasingan namun pulang ke Kuala Terengganu setiap tiga hari sekali.


Dua maut dalam kejadian berasingan

Kemalangan maut yang berlaku di Kampung Anak Ikan yang meragut nyawa Noor Azira itu kejadian kedua di Besut semalam.

Satu lagi kemalangan berlaku di Jalan Tembila–Kampung Raja di Kampung Paya Rawa dekat Kampung Raja, apabila seorang pemandu Proton Iswara Aeroback maut kemalangan dengan sebuah kereta lain.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Kamaruddin Mohd Zakaria berkata, Mohamad Zain Junus, 51, yang mengalami cedera parah di kepala meninggal dunia di tempat kejadian.

“Isteri dan empat anaknya cedera parah manakala pemandu kereta Proton Wira Aeroback, Mohd Zaitu Md Zahid, 45, yang tinggal di Rumah Awam Kos Rendak Anak Ikan dekat Tok Dor juga cedera parah,” katanya.

Menurutnya, kemala-ngan berlaku dipercayai kereta Proton Wira Aeroback yang dipandu Mohd Zaitu keluar dari simpang Sekolah Menengah (SM) Vokasional Besut yang membelok ke arah Kuala Terengganu tanpa memberhentikan kereta lalu bertembung dengan kereta yang
dipandu mangsa dari arah Kuala Terengganu menuju ke Kampung Raja.

Akibat pelanggaran berkenaan, mangsa tersepit di dalam kereta dan terpaksa dikeluarkan oleh anggota Bomba dan Penyelamat.


Baru lepas makan kenduri

MOHAMAD Zain yang maut selepas kereta dipandu bersama isteri dan empat anak bertembung kereta lain baru sahaja pulang daripada majlis kenduri di rumah bapa saudaranya di Kemaman.

Bapa saudara mangsa, Hussin Senik, 66, berkata, anaknya saudara itu dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Kampung Baru Pantai Mek, Kota Bharu.

Menurutnya, dia menaiki kenderaan berasingan bertolak dari Chenih, Kemaman kira-kira jam 10 pagi kelmarin dan mereka berpecah di Kuala Terengganu apabila mangsa mengambil keputu-san untuk pulang melalui jalan pantai.

“Saya bersama kumpulan lain pula pulang melalui jalan Sungai Tong dan mendapat berita kemalangan itu ketika kami sudah sampai di Pasir Putih, Kelantan lalu berpatah balik ke Hospital Besut,” katanya.

Hussin berkata, anak saudaranya itu bekerja dengan sebuah syarikat swasta manakala isterinya tidak bekerja.


Tidak jumpa jalan ke rumah saudara

KATANYA, dia tidak menyangka kejadian arwah sesat dan tidak menemui rumah bapa saudara sehari sebelum itu rupa-rupanya tanda perkara tidak baik akan berlaku.

Menurutnya, ketika sampai di Chenih, Mohamad Zain lupa jalan ke rumah saudaranya itu malah dia sudah masuk semua jalan namun tetap tidak berjumpa menyebabkan dia terpaksa diambil sedangkan dia sudah biasa ke rumah tersebut.

Selain isteri, Bidah Junuh, 45, empat lagi anak Mohamad Zain yang duduk di kerusi belakang iaitu Sukri, 14, Mohd Aidey Izham, 11, Mohd Azwa, 6, dan Nur Sarah Liyana, 4 mengalami kecederaan parah.

Sinar Harian

Tiada ulasan: