24 Mei 2012

Pasar Kota Jembal bakal tarik pelancong

3 Rejab 1433H. [MOD] -

KOTA BHARU: Pasar Kota Jembal yang dahulunya dikenali Pasar Kedai Lalat akhirnya berjaya dibina setelah ianya dirancang sejak tahun 1990-an.

Dengan kos peruntukan keseluruhan termasuk pembelian tanah, Pasar Kota Jembal yang penuh lagenda itu bernilai RM3.2 juta, kesemua peniaga seramai 423 orang dapat berniaga dengan selesa.

Bersesuaian dengan keturunan Raja Jembal, Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, diberi penghormatan untuk merasmikan pasar yang bakal menjadi tarikan pelancong itu.

Dengan diiringi 22 orang hulubalang simbolik pentadbiran kerajaan Kelantan ditadbir oleh seorang ulama sejak 22 tahun lalu, Tuan Guru menaiki kereta kuda bermula dari kediamannya di Pulau Melaka.

Pasar ini mula dibena pada 2 Disember 2010 dan ianya siap mengikut jadual yang ditetapkan.

Ianya bukan hanya sebuah pasar, sebaliknya pembinaan sebuah tempat perniagaan di kawasan yang penuh dengan sejarahnya yang tersendiri sejak sekian lama khususnya sejak kegemilangan Raja Jembal.

Tuan Guru ketika berucap pada majlis itu mendedahkan pasar berkenaan sebelum ini mempunyai tarikannya yang tersendiri.

Sambungnya, di kawasan berkenaan diduduki oleh golongan ulama dan di situ juga tempat peniaga yang masyhur ketika itu antaranya kedai Cik Timah Nasi Dagang.

“Di sini juga terkumpulnya pengusaha mencari etak, udang yang merupakan kerja utama masyarakat di sini ketika itu,” ujarnya.

Sementara itu, Adun Panchor, Datuk Nik Mohd Amar Abdullah, berkata pasar berkenaan bakal menjadi tarikan pelancong.

Katanya, ini kerana pelancong luar termasuk dari negara barat telah datang ke pasar berkenaan untuk meninjau keunikkannya walaupun ianya belum dirasmikan lagi.

“Apa yang penting, saya cadangkan pihak bertanggungjawab perlu menyediakan sejarah Kota Jembal yang ada kaitan dengan Raja Jembal sebelum ini untuk didedahkan kepada umum.

“Saya yakin, sekiranya sejarah Kota Jembal diletakkan dalam satu galeri di sini, ianya akan dapat membantu masyarakat di negeri ini, jika tidak sejarah itu akan hilang begitu sahaja,” ujarnya.

Turut berucap pada majlis itu, Yang Dipertua MPKB_BRI, Fauzi Mat.

Turut hadir, isteri Tuan Guru, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak, anggota exco kerajaan negeri Datuk Abdul Fatah Mahmood dan Wan Ubaidah Omar serta lain-lain pimpinan.

Walaupun pasar ini baru dirasmikan hari ini, namun ianya telah beroperasi sejak 24 Januari lalu.

Harakah Daily

Tiada ulasan: