17 Mei 2012

Suspek dera budak ditahan

25 Jamadil Akhir 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU- Suspek yang dipercayai terbabit dalam kes dera melibatkan anak teman wanitanya berusia dua tahun dalam kejadian di Kampung Tualang, di sini, 20 April lalu berjaya diberkas polis di Kampung Manir, di sini, petang semalam.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Negeri, Asisten Komisioner K Manoharan berkata, suspek yang bernama Azhar Yusof, 31, diberkas kira-kira jam 2 petang semalam semasa berada di kedai makan ibunya.

"Pada jam 1.30, anggota kami membuat rondaan di hadapan kedai makan ibu suspek dan ternampak kelibat suspek berada di dalam kedai berkenaan.

"Bagaimanapun, sejurus menyedari kehadiran kami, suspek cuba melarikan diri ke belakang kedai ibunya, namun dia berjaya diberkas selepas berlakunya sedikit pergelutan kerana suspek berdegil dan melawan," katanya kepada pemberita dalam satu sidang media di pejabatnya, semalam.

Manoharan berkata, akibat pergelutan itu, suspek mengalami kecederaan ringan iaitu cedera di bahagian kening kanan.

Katanya, suspek yang turut didapati positif pil methamphetamine akan direman untuk siasatan di bawah Seksyen 31 (1) (a) Akta Kanak-Kanak 2001 yang memperuntukkan denda tidak lebih dari RM20,000 atau dipenjara tidak lebih 10 tahun atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan.

Katanya, dengan penangkapan suspek, kes dera melibatkan kanak-kanak malang itu selesai dan pihaknya akan merujuk kes berkenaan kepada pihak pendakwaan untuk tindakan undang-undang.

"Kami memandang serius kesalahan ini dan akan cuba pastikan suspek dikenakan hukuman paling tinggi berdasarkan kecederaan yang menimpa kanak-kanak malang itu," katanya.

Sementara itu, Manoharan berkata, pihaknya dimaklumkan mangsa kini masih menerima rawatan di wad Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) dan berkemungkinan mangsa akan mengalami kecacatan kekal dari aspek fizikal dan otak walaupun berjaya dibedah.

Pada, Sinar Harian menyiarkan seorang kanak-kanak lelaki berusia dua tahun cedera di kepala selepas dipercayai dipukul teman lelaki ibunya dalam satu kejadian di sebuah kampung di Manir.

Kejadian yang berlaku kira-kira jam 9 malam itu, difahamkan suspek tidak dapat tahan dengan kelakuan aktif kanak-kanak terbabit menyebabkan dia hilang sabar dan memukul mangsa hingga menyebabkan cedera.

Sinar Harian

Tiada ulasan: