27 Jun 2012

Lebih 20 anjing liar ditangkap

7 Syaaban 1433H. [MOD] -

SEGAMAT- Lebih 20 ekor anjing liar ditangkap dalam Ops Anjing Liar yang dijalankan Majlis Daerah Segamat (MDS) bersama Jabatan Perkhidmatan Vaterinar dan Ikatan Relawan Rakyat (Rela), dekat sini, petang semalam.

Yang Dipertua MDS, Ismail Abu berkata, berdasarkan aduan daripada masyarakat setempat, pihaknya mendapati gangguan anjing liar begitu ketara di Jementah terutamanya di kawasan taman dan kampung baru.

Menurutnya, tangkapan paling banyak dibuat ialah di sebuah rumah di Kampung Baru Jementah iaitu melebihi 10 ekor.

“Bertindak atas maklumat dan aduan, MDS selepas ini akan menangkap semua anjing liar yang didapati tidak mempunyai penjaga dan anjing berlesen yang gagal mematuhi peraturan yang telah ditetapkan.

“Anjing liar yang ditangkap akan disimpan dalam tempoh satu minggu, tetapi jika ada yang berminat dengan anjing liar tersebut boleh mengambilnya daripada MDS setelah dihantar ke Jabatan Perkhidmatan Veterinar terlebih dahulu untuk pemeriksaan kesihatan.

“Setiap kesalahan boleh dikenakan kompaun sehingga RM250 untuk seekor anjing mengikut kesalahan, manakala anjing yang tidak dituntut akan diberikan kepada pihak vaterinar untuk tujuan pelupusan,” katanya.

Katanya, setiap rumah teres dan rumah pangsa dibenarkan membela seekor anjing sahaja, berbeza dengan rumah banglo dibenarkan membela dua ekor, namun semuanya harus mempunyai lesen yang sah.

“Pemohon lesen anjing perlu mendapatkan rawatan kesihatan terlebih dahulu daripada pihak vaterinar sebelum berjumpa dengan pegawai MDS bagi proses memohon lesen dan pembelian fatil yang diwajibkan bagi anjing berlesen,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: