12 Julai 2012

RHB tidak denda pekerja penuhi tuntutan agama

22 Syaaban 1433H. [MOD] -

KUALA LUMPUR: “RHB tidak pernah dan tidak akan mendiskriminasikan mana-mana pekerja kami,” kata Pengarah Urusan RHB Bank, Johari Abdul Muid.

Justeru, beliau menjelaskan pihak RHB tidak pernah mengugut, menyalahkan atau mendenda mana-mana pekerja kerana memenuhi tuntutan agama di dalam atau di luar waktu bekerja seperti mana yang dipaparkan dalam akhbar Berita Harian dan Utusan Malaysia bertarikh 11 Julai 2012.

“Kami juga tidak akan menghalang mana-mana perkerja kami daripada memenuhi tuntutan agama,” jelasnya dalam satu kenyataan.

Menurutnya, adalah polisi RHB bahawa jumlah masa yang munasabah yang diambil untuk makan atau mengerjakan solat di luar waktu bekerja adalah termasuk dalam waktu kerja lebih masa.

Katanya, pemotongan hanya berlaku jika terdapat penggunaan masa yang tidak munasabah (excessive time taken).

“Walaupun polisi tersebut telah digunapakai selama beberapa tahun, hingga ke hari ini, pihak RHB tidah pernah menyalahkan atau mendenda mana-mana pekerja yang telah mengambil jangka masa yang tidak munasabah untuk makan atau mengerjakan solat atau menyalahgunakan kemudahan elaun kerja masa tambahan,” ujarnya.

Harakah Daily

Tiada ulasan: