12 Julai 2012

Lagi usaha mekap Najib nak bagi Umno BN nampak baik?

22 Syaaban 1433H. [MOD] -

mStar melaporkan:
Akta Keharmonian Nasional Ganti Akta Hasutan 1948 - PM
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada malam Rabu mengumumkan Akta Hasutan 1948 akan dimansuhkan dan digantikan dengan akta baru yang dikenali sebagai Akta Keharmonian Nasional.

Beliau berkata, keputusan itu dibuat bagi mencari mekanisme yang dapat menentukan keseimbangan terbaik antara keperluan menjamim kebebasan bersuara setiap warga negara dan keperluan menangani kompleksiti kemajmukan yang wujud di negara ini.

"Dengan adanya akta baru ini, kita akan lebih bersedia untuk menguruskan tahap kesilapan negara. Ia juga akan membantu mengukuhkan dan melindungi perpaduan negara serta memupuk keharmonian agama," katanya pada majlis makan malam Jabatan Peguam Negara bersama Perdana Menteri di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini. - mStar.

Nampaknya Najib masih tak berani nak bubar parlimen dan adakan pilihanraya. Nak buat macamana, persepsi Umno BN sekarang ni cukup teruk.

Pasai tu secara tiba-tiba boleh keluar pulak cadangan ni. Pada aku cadangan ni tak lebih dari sekadar usaha Najib untuk pakai mekap bagi tebal nak tutup semua kedut-kedut dan parut di muka umno BN. Nak bagi nampak lebih muda dan menawan.

Tengok ke nama pun dah tau dah.

Realitinya, ISA yang katanya dah dimansuhkan pun sebenarnya masih belum di mansuhkan. kalau tak silap aku masih ada 45 di tahan di pusat tahanan di bawah ISA. Mansuh apa kejadahnya macam tu.

Pasai tu lah pada aku undang-undang baru ni pun tak lebih sekadar makep untuk Umno BN. Kalau betul Najib nak buat perubahan, nak buat transformasi melalui undang-undang, 45 orang yang masih di tahan di bawah ISA tu mesti dibebaskan segera ataupun didakwa di mahkamah kalau betul ada kes.

Sama jugak macam akta Himpunan Aman 2012 yang diluluskan awal tahun ni. Kalau diteliti undang-undang tu tak ada bezanya pun ada atau takdaknya. Akhirnya pihak polis masih jugak ada kuasa untuk tak benarkan himpunan diadakan. Kalau PM bagi arahan suruh halang sesuatu himpunan takkannya berani PDRM nak derhaka. Pandai la depa cari alasan, bagi alasan untuk tak benarkan.

Harakah Daily

Tiada ulasan: