14 Januari 2013

Remaja derita ketumbuhan ovari, dipandang serong gara-gara perut membesar

2 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Remaja derita ketumbuhan ovari, dipandang serong gara-gara perut membesar
Rohani (dua kiri) menunjukkan keadaan perut Widdad yang membengkak selepas mengalami ketumbuhan ovari kepada Wan Azlan (tiga kanan).
 
KUANTAN - Seorang remaja tidak menyangka, kesakitan pada bahagian kiri perutnya sejak November tahun lalu yang disangkanya hanya penyakit biasa rupanya boleh meragut nyawa.

Pelajar tingkatan lima sebuah sekolah di sini, Widdad Shairi berkata, dia tidak mengesyaki sebarang masalah serius sehinggalah pemeriksaan lanjut dijalankan di hospital minggu lalu.

Menurutnya, selepas mendapati perutnya mengeras dan bengkak, dia bersama kedua  ibu bapa, Shairi Mohd Yunan, 51, dan Rohani Osman, 43, mengambil keputusan ke klinik sebelum dirujuk ke Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA).

“Saya sering rasa sakit pada bahagian kiri perut, selepas rujuk pakar di HTAA, Khamis lalu, doktor mengesahkan saya mengalami ketumbuhan  ovari.

“Walaupun terkejut dengan keputusan pemeriksaan itu, tetapi saya reda dan dalam masa sama berharap berpeluang menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun ini,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Balok Pine, di sini.
Widdad berkata, dia kini berdebar menunggu masa untuk menjalani pembedahan yang dijangka pada 25 Januari ini.

Menurut anak ketiga daripada enam beradik itu, keadaan perutnya yang membengkak mengganggu keselesaan terutama pada waktu tidur kerana terpaksa mengiring.

Katanya, dia juga terkilan apabila ada segelintir pihak memandang serong terhadap dirinya selepas melihat perutnya yang membesar kerana tidak mengetahui perkara sebenar.

“Bagaimanapun, keluarga sentiasa memberi sokongan, malah rakan sekelas sering melawat saya di rumah kerana saya tidak mampu ke sekolah sepanjang tahun ini,” katanya.

Ibunya, Rohani berkata, buat masa ini, Widdad bercuti dan dia sudah memaklumkan pihak sekolah mengenai perkara itu.

Bagaimanapun katanya, dia terkilan dengan saranan seorang guru di sekolah anaknya yang menyarankan Widdad berhenti sekolah.

“Guru tersebut tidak seharusnya berkata demikian, malah dia juga tidak bertanya mengenai keadaan anak saya.

“Malah guru kelasnya turut diarahkan supaya menghantar surat amaran kepada anak saya atas alasan ponteng,” katanya.

Rohani berkata, dia tidak mahu terlalu memikirkan perkara itu sehinggalah anaknya selesai menjalani pembedahan tidak lama lagi.

Penderitaan Widdad turut mendapat perhatian Badan Kebajikan Kemanusiaan Seluruh Mukim Beserah dan Sungai Karang (Bakkiss) yang hadir menyampaikan sumbangan kewangan.

Yang Dipertuanya, Wan Azlan Wan Salleh berkata, pihaknya menziarahi Widdad selepas dimaklumkan mengenai penderitaan remaja itu.

Katanya, Bakkiss sedaya upaya membantu keluarga tersebut termasuk hal persekolahan selepas pembedahannya selesai.

sinar/-

Tiada ulasan: