02 April 2013

Apa motif 'Kelantan After Dark'

21 Jamadil Awal 1434 H. [MOD] -

Merujuk kepada akhbar inggeris tempatan, The New Sunday Times bertarikh 1 April 2013, yang telah membuat liputan mengenai isu gelaja sosial di Kelantan yang melibatkan remaja terutama dalam pelacuran,dadah dan perjudian dan Karoke, yang mana wartawan NSTP dibawa oleh seseorang ke tempat-tempt maksiat tersebut.
Kami meneliti video yang disertakan dalam web NSTP dimana mereka memaparkan lokasi karoke, pelacuran dan aktiviti black metal oleh sekumpulan kecil anak muda di Kelantan antaranya Sex Pistol dan sebagainya.

Selain itu ia memaparkan wawancara dua orang gadis yang telah terlibat dalam pelacuran. Mereka menyatakan kegiatan ini telah berlaku setahun lepas dan membuat secara kecil-kecilan dengan mencari pelanggan dari rakan-rakan lelaki mereka sehingga ke rakan-rakan lelaki yang lain. Antara sebab mereka berbuat demikian adalah kerana kos sara hidup untuk menampung yuran pengajian dan ingin hidup mewah.

Di sini timbul persoalan siapakah pihak yang bertanggungjawab membawa wartawan ke lokasi-lokasi maksiat tersebut, kenapakah beliau memilih untuk akhbar ini untuk membawa ke tempat-tempat tersebut.

Dari manakah pihak NSTP mendapat pihak yang mempunyai maklumat dalam isu ini dan mengapakan pihak yang membawa wartawan tersebut tidak terus melaporkan isu ini kepada pihak pencegah maksiat dibawah JAHEIK atau MPKB?

Pihak kami melihat tujuan pihak NSTP melaporkan isu ini di muka depan yang bertanjuk “Kelantan After Dark” ini bagi memberitahu bahawa di negeri Kelantan yang di gelar Serambi Mekah juga tidak terkecuali dari gelaja yang tidak bermoral ini.

Tiada negeri dalam Malaysia yang bersih dari Isu gelaja sosial, kerana bukan senang untuk mengawal manusia yang masing-masing mempunyai kehendak. Apa yang pentingnya ialah usaha daripada pihak berwajib dalam menangani isu ini.

Di Kelantan, kami yakin pihak Kerajaan negeri menerusi agensinya seperti MPKB bersama agensi kerajaan persekutuan seperti JAHEIK, JKM serta pertubuhan NGO belia sentiasa berusaha mendidikan generasi muda di Kelantan ini agar tidak terjerumus dalam episod gelap dalam kehidupan.

PPIK meminta agar pihak berkaitan dalam menangani kegiatan maksiat di Kelantan dari kerajaan negeri dan persekutuan tampil untuk respon isu ini.

Pihak PPIK juga berharap isu ini tidak dijadikan modal kepada mana-mana parti politik untuk menjatuhkan mana-mana pihak kerana ini adalah tanggungjawab bersama dan harap isu ini tidak di pandang ringan serta harus ditangani segera.

harakahdaily/-

Tiada ulasan: