15 Jun 2011

Anwar saman KJ mungkin selesai luar mahkamah

13 Rejab 1432H. [MOD] -

KUALA LUMPUR - Pihak-dalam saman fitnah dikemukakan oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin Abu Bakar akan menimbangkan kemungkinan menyelesaikan kes di luar mahkamah.

Peguam yang mewakili Khairy, Datuk Seri Muhammad Shafee Abdullah berkata, Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Datuk Nik Hasmat Nik Mohamad meminta pihak berkenaan berbuat demikian semasa berjumpa dengan mereka di dalam: kamarnya semalam.

Khairy turut diwakili peguam Sarah Abishegam manakala Anwar diwakili peguam Mohd Haijan Omar.

Muhammad Shafee berkata beliau akan berbincang dengan Khairy mengenai sama ada anak guamnya itu bersetuju dengan penyelesaian itu.

Mahkamah menetapkan 24 Jun bagi pengurusan kes bagi mereka memaklumkan kepada mahkamah mengenai keputusan mereka.

Anwar memfailkan saman, 7 September 2007, mendakwa Khairy yang ketika itu Naib Ketua Pemuda UMNO telah memfitnahnya dalam satu majlis politik di Kuala Kangsar, pada Ogos 2007.

Beliau berkata kenyataan memfitnah itu disiarkan oleh media di negara ini pada 3 Ogos, 2007.

Anwar mendakwa kenyataan itu menggambarkan beliau sebagai ahli politik tidak boleh dipercayai oleh orang Melayu, tidak mengutamakan perjuangan orang Melayu serta hak dan beliau berkeupayaan untuk mengkhianati perjuangan dan hak orang Melayu demi mendapatkan sokongan bukan Melayu dalam negara.

Beliau berkata Khairy membuat kenyataan itu untuk menyindirnya sebagai seorang ejen politik Amerika Syarikat dan Yahudi, bertujuan memusnahkan erjaya :politiknya.- Bernama.

Tiada ulasan: