15 Jun 2011

UMNO tiada makna

13 Rejab 1432H. [MOD] -

Sejak Presiden Pas, Datuk Seri Hadi Awang menambah wadah perjuangan kearah Negara Berkebajikan UMNO dikatakan mula bersuara supaya Pas menggugurkan nama Islam dari partinya.

Mohd Shoberi Shafei dalam entri terbarunya menulis, ini buka pertama kali pemimpin-pemimpin UMNO dan pertubuhan bukan kerajaan yang rapat dengan parti tersebut mahu Pas mengugurkan nama Islam, ia pernah ditimbulkan buat kali terakhir selepas pilihanraya 1999 dulu.

"Yang peliknya UMNO sendiri masih mengunakan bahasa Inggeris dalam menjenamakan parti Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu itu. Cakap pasal Melayu tapi nak sebut Pertubuhan Kebangsaan Melayu pun tak mahu dan masih berselindung disebalik nama bahasa Inggeris iaitu United Malays Nasional Organisation (UMNO).

"Semuanya itu adalah kerana takut, cakap orang yang tak ada fokus dalam perjuangan, cakap nak mengampu kerana berbahas mengenai nama sesebuah parti di Malaysia ini tidak dapat mengubah minda rakyat yang cerdik. Nama Pas sudah lama ujud.

"Sekiranya orang UMNO tidak mahu nama Islam digunakan dalam pilihanraya umum ke 13 nanti, senang saja, minta kerajaan BN melalui Suruhanjaya Piliharaya supaya menetapkan bahawa PRU 13 hanya dua parti kompenan saja yang layak bertanding iaitu BN dan PR selain dari calon bebas dan pendaftar pertubuhan hendaklah meluluskan permohonan yang diminta oleh Pas, PKR dan DAP untuk menggunkan lambang PR, habis cerita dan nama Islam boleh dihapuskan.

"Itulah semolek-moleknya untuk mengelak nama Islam diguna pakai dalam poster pilihanraya sekiranya orang UMNO takut sangat kepada nama Islam yang dipelopori oleh parti Pas. Jadi nama UMNO untuk melayu pun tak ada dan nama Pas untuk Islam pun tak ada," katanya.

sianrharian/-

Tiada ulasan: