15 Jun 2011

Umno Selangor gelabah

13 Rejab 1432H. [MOD] -

SHAH ALAM, 15 Jun: Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Abd Rani Osman (gambar) menyifatkan Umno dalam keadaan gelabah sekarang ini hingga mengeluarkan kenyataan tidak berasas.

Beliau yang juga Adun Meru berkata demikian ketika mengulas kenyataan Umno Selangor yang mendesak Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menggugurkan Datuk Dr Hasan Ali sebagai exco kerajaan negeri.

Desakan ini ekoran penyusunan semula Pesuruhjaya Selangor yang sebelum ini dipegang Dr Hasan yang juga Exco Agama, Adat Melayu dan Kemudahan Asas negeri.

Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat yang bersidang pada 12 Jun lalu membuat keputusan melantik Dr Rani mengambilalih tugas Pesuruhjaya PAS Selangor dari Dr Hasan.

Dalam hal ini, Dr Rani berkata, kenapa pula MB perlu menggugurkan Dr Hasan kerana asas pelantikan beliau adalah untuk memberi peluang dan ruang luas untuk Dr Hasan tumpukan kepada tugasan exconya.

"Inilah keadaan di mana jelas Umno Selangor berada dalam keadaan gelabah dalam menghadapi perkembangan politik semasa terutama di Selangor.

"Bahkan Himpunan Bersih 2.0 yang aman dan mendesak pilihan raya adil dan bersih juga ditakuti oleh Umno BN, entah apa yang mereka bimbang?

"Jika mereka tidak mahu atau bersetuju dengan desakan diadakan pilihan raya adil dan bersih, apakah mereka ingin kekalkan bentuk pilihan raya yang jelas jijik, penuh keji dan penipuan?" soalnya.

Dalam soal sama, Dr Rani berkata, Umno Selangor memang tidak mengikuti perkembangan politik semasa, sejarah dan urutannya.

Jika Umno membuat sedikit kajian, tegasnya, mereka pasti akan ketemu dengan isu Exco Kerajaan, Ronnie Liew tetap memegang jawatan itu sampai sekarang meskipun tidak lagi memegang jawatan utama dalam partinya.

Sementara itu, Dr Rani berkata, PAS Selangor akan membentuk jawatankuasa perhubungan negeri pada Isnin ini.

Dalam kenyataannyai, beliau berkata, amanah berat yang dipikul oleh pasukan barunya untuk memastikan Kerajaan Negeri Selangor terus berada di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat.

Dr Hasan juga dalam amanatnya dalam sebuah akhbar harian mengingatkan pesuruhjaya baru agar pertingkatkan persediaan untuk hadapi PRU 13 yang akan diumumkan pada bila-bila masa sahaja.

harakahdaily/-
Ismail Hashim

Tiada ulasan: