15 Jun 2011

Syria biar penunjuk perasaan Palestin lintas sempadan: PBB

13 Rejab 1432H. [MOD] -

PERTUBUHAN BANGSA-BANGSA BERSATU: Anggota keselamatan Syria hanya berdiri melihat penunjuk perasaan Palestin melintasi garisan sempadan gencatan senjata di Golan Heights dan ditembak tentera Israel, menurut laporan PBB yang diperoleh AFP.

Sekurang-kurangnya 27 orang terbunuh dalam tunjuk perasaan pada 15 Mei dan 5 Jun itu dan beberapa diplomat berkata kenyataan saksi menguatkan dakwaan bahawa Syria mencetuskan masalah sempadan bagi mengalih perhatian daripada tindakan keras Presiden Bashar al-Assad terhadap penunjuk perasaan antikerajaan.

Laporan oleh Setiausaha Agung PBB, Jeneral Ban Ki-moon, itu turut menyatakan bantahan terhadap Assad merebak ke sempadan dan PBB serta anggota pasukan pendamai tidak dibenarkan ke beberapa daerah.

Laporan berhubung Pasukan Pemantau Pengunduran PBB (UNDOF) yang memantau gencatan senjata di antara Syria dan Israel itu tidak menuduh Syria menganjur tunjuk perasaan oleh rakyat Palestin pada hari simbolik konflik Arab-Israel itu.

Bagaimanapun, ia menegaskan setiap kali tunjuk perasaan itu diadakan, pasukan keselamatan Syria berada berhampiran tempat kejadian. - AFP

Tiada ulasan: