02 Disember 2011

Bil telefon cecah RM8,578

6 Muharram 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA – Pemilik sebuah syarikat peralatan komputer dekat sini terkejut selepas mendapati bil telefonnya melambung sehingga mencecah RM8,578.

Mangsa, Foo Pooi Leng, 41, berkata, pemeriksaan lanjut mendapati terdapat panggilan antarabangsa yang bukan dibuat oleh syarikatnya dalam tempoh 24 jam pada 19 Julai tahun lalu.

Menurutnya, berdasarkan bil tersebut tersenarai panggilan yang dibuat tiga talian telefonnya ke beberapa negara termasuk Palestin, Siera Leone, Zimbabwe, Singapura dan Mesir.

“Syarikat tidak pernah membuat panggilan ke negara ini dan peliknya ia dilakukan dalam tempoh singkat dan ini adalah kejadian kedua selepas ia dikesan berlaku pada Mac tahun lalu ke negara Israel,” katanya pada pada sidang media dekat sini, semalam.

Pooi Leng berkata, aduan sudah dibuat kepada Telekom Malaysia Berhad namun disebabkan kegagalan membayar bil tersebut taliannya kini disekat.

“Perkara ini masih di dalam siasatan, tidak wajar talian saya disekat kerana ia menyusahkan kami untuk berurusan dengan pelanggan,” katanya.

Menurutnya, setiap bulan dia hanya memperuntukkan tidak kurang RM800 untuk ketiga-tiga talian telefonnya.

Sementara itu, Penasihat Undang-undang Biro Pengaduan Awam MCA Selangor, Datuk C K Lim berharap pihak Telekom Malaysia dapat menyelesaikan masalah tersebut secepat mungkin.

“Kita dapat lihat kebanyakan panggilan yang dibuat pada tarikh tersebut tidak munasabah malah kita harap mangsa dibantu dan talian dapat disambung kembali bagi memudahkan urusan mereka,” katanya.

sinar harian/-

Tiada ulasan: