02 Disember 2011

Pembangkang tidak bebas bersuara

6 Muharram 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU – Pembangkang menganggap Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman 2011 yang dibentangkan di Parlimen 22 November lalu sebagai mengongkong kebebasan pihaknya untuk bersuara.

Penolong Setiausaha Pas Terengganu, Zakaria Dagang berkata, melalui sekatan tertentu yang dijelaskan pihak kerajaan, beliau melihat ia semakin menyekat ruang bersuara di pihak pembangkang.

“Ini adalah usaha kerajaan untuk menyekat perhimpu-nan aman daripada berlaku. Saya tidak nampak ada kebebasan untuk kita melakukan perhimpunan aman kerana perhimpunan itu sendiri tidak menguntungkan pihak kerajaan,” katanya kepada Sinar Harian ketika dihubungi, di sini.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas laporan berhubung kerajaan membentangkan Rang Undang-undang Perhimpunan Aman 2011 untuk bacaan pertama di Parlimen yang mengandungi transformasi terhadap kerangka undang-undang sedia ada berhubung hak Perlembagaan bagi warganegara untuk berhimpun, me-nganjur dan menyertai perhimpunan secara aman tanpa senjata.

Walaupun ia memberi kebebasan kepada rakyat untuk berhimpun, rang undang-undang yang dibentangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz itu dilengkapi sekatan yang difikirkan perlu demi kepentingan ketenteraman dan keselamatan awam.

Zakaria turut menganggap, rang undang-undang tersebut digubal kerana me-ngambil kira perhimpunan yang dibuat sebelum ini terutama Bersih 2.0.

Menurutnya, kerajaan cuba menyekat usaha pembangkang melakukan perhimpunan secara aman.

“Sebagaimana yang berlaku sebelum ini, kita sudah memberi jaminan bahawa tidak akan berlaku perkara yang buruk dan kita juga tidak membawa senjata ke perhimpunan tersebut.

“Bagaimanapun, ada tindakan provokasi daripada pihak tertentu sehingga menimbulkan suasana tegang semasa perhimpunan berlaku,” katanya.

Sinar Harian

1 ulasan:

saipul berkata...

susah juga jd pembangkang...mcm2 sekatan dikenakan....hehe