27 Disember 2011

Harapannya Ahmad Said dapat mengerti

2 Safar 1433H. [MOD] -

Tulisan ini adalah respon kepada kenaikan kadar zakat Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (MAIDAM) kepada rakyat Terengganu yang menuntut di luar negara.

Matlamat utama sesebuah pentadbiran adalah melaksanakan keadilan kepadan insan dan berusaha memenuhi kehendak dan kemaslahatan rakyat berdasarkan Maqasid Syariah yang ditelah digariskan oleh Islam. Dan Allah memberi amaran kepada kita di dalam surah Huud: 113 (Dan jangalah kamu cenderung kepada orang-orang zalim yang menyebabkan kamu disentuh api neraka.)

Tahniah dan syabas saya ucapkan kepada MAIDAM kerana telah berjaya menaikkan kadar zakat kepada penuntut luar negara. Namun Kerajaan Terengganu di bawah pimpinan Datuk Seri Ahmad Said perlu meniliti kembali beberapa keputusan yang telah dicapai bagi memastikan ia memenuhi tuntutan keadilan dan meletakkan sesuatu pada tempatnya.

YAYASAN TERENGGANU (MELALUI PROSES TEMUDUGA) MAIDAM (TERBUKA KEPADA SEMUA RAKYAT TERENGGANU DAN TIDAK LAYAK MENDAPAT PINJAMAN YT)
PANGKAT KADAR PINJAMAN BAYARAN BALIK PANGKAT KADAR ZAKAT BAYARAN BALIK
MAQBUL RM 16, 000 SETAHUN KADAR BAYARAN PINJAMAN 100% MAQBUL RM 9,000 TIADA
JAYYID JAYYID RM 10, 000
JAYYID JIDDAN JAYYID JIDDAN RM 11,000
MUMTAZ HAPUS PINJAMAN 100% MUMTAZ RM 12, 000

Di atas kesedaran itu, ada beberapa teguran dan cadangan iaitu:
1. Nisbah di antara pelajar yang mendapat pangkat Maqbul dan Jayyid, jika dibandingkan dengan pelajar yang mendapat pangkat Jayyid Jiddan dan Mumtaz terlalu hampir sedangkan kadar usaha untuk mendapat keputusan tersebut sangatlah berbeza. Untuk mendapat Mumtaz bukanlah mustahil, memerlukan ketekunan yang amat serius dan penumpuan sepenuhnya kepada akademik.
Untuk mendapat Maqbul pula sangat mudah, berbeza situasi di Mesir. Untuk mendapat keputusan Jayyid, tidak menjadi kesukaran hanya dengan sebab tidak hadir ke kelas dan tidak mengulangkaji pelajaran. Adilkah kita menyerahkan kepada mereka wang zakat secara percuma sebanyak RM 9,000 sedangkan mereka yang berpenat lelah memastikan pangkat Mumtaz dicapai hanya mendapat RM 12,000?

Bagi saya, keputusan ini akan membuatkan pelajar malas untuk berusaha. RM 9,000 sudah cukup untuk setahun tetapi agak dhaif. Kalau difikirkan, jika betul-betul memerlukan duit untuk menampung pengajian, perlukan usaha yang lebih serius.Mereka yang mendapat MUMTAZ tentulah mereka yang berwawasan dan pandai menguruskan kewangannya. Secara adatnya mereka akan menggunakan wang tersebut untuk membeli seberapa banyak kitab rujukan. RM12, 000 itu tidak cukup untuk memenuhi keperluan tersebut.
2. Tidakkah Datuk Seri merupakan Lembaga Penasihat kepada MAIDAM dan YT? Kalaulah Datuk Seri boleh memberi tempat istimewa kepada Encik Kamal, Bekas Pegawai YT di Mesir yang telah diiktiraf tidak profesional oleh pelajar Mesir sebagai Penyelaras IMTIAZ TERENGGANU yang baru, apalah sangat untuk menimbal kembali keputusan yang dibuat oleh dua badan tersebut.

Tidakkah Datuk Seri mengetahuo, sahabat saya yang telah pun disahkan mendapat tawaran berkhidmat di MAIDAM.Namun dinafikan haknya atas sebab di'label' sebagai pembangkang. Lantas, mengambil keputusan menyambung pengajian di peringkat Master di sebuah institusi pendidikan luar negara menggunakan duit poket sendiri. Terkapai-kapai mencari rezki menampung yuran pengajian dan memberi nafkah kepada keluarga. Bukankah sahabat saya turut malah lebih berhak mendapat sebahagian kadar zakat itu.
Datuk Seri, eloklah diselaraskan kembali kadar pinjaman dan zakat itu supaya setiap dari rakyat Datuk Seri mendapat kemudahan tersebut. Khasnya Pengajian Islam, baik Ijazah Sarjana Muda, Ijazah Sarjana dan Kedoktoran semua merasai rahmat berada di bawah pentadbiran Datuk Seri.
3. Mungkin Datuk Seri terlepas pandang atau terlupa, boleh saya tolong peringatkan bahawa mereka yang ingin mendapatkan pinjaman YT perlu melalui proses temuduga bertulis dan lisan. Syarat utama hanyalah anda bukanlah mereka yang terang-terangan sebagai pembangkang(?). Buktinya dua orang sahabat saya telah dinafikan haknya kerana sebab sedemikian. Seorang lagi sahabat saya, walaupun sangat menonjol dari sudut akademik diklasifikan GAGAL kerana merupakan lulusan Maahad Darul Quran Rusila.
Maaf kepada sebahagian Pegawai YT, saya mengenali kalian yang banyak memberi nasihat kepada saya dan saya tahu kalian semua berkhidmat dengan penuh profesional. Sebahagiannya saya anggap seperti ayah dan ibu. Tetapi ada tangan belakang yang mengawal dan ada suara dalam yang jahat menghasut.

MAIDAM pula terbuka kepada semua kecuali mereka yang telah layak mendapat pinjaman YT. Prosedur mendapat pinjaman YT lebih sukar dari mendapat bantuan zakat. Kalau diikutkan pada zahirnya pelajar YT lebih istimewa dari pelajar zakat MAIDAM kerana proses penapisannya adalah lebih sukar. Tetapi yang anehnya, pelajar pinjaman YT yang mendapat pangkat Jayyid Jiddan terpaksa membayar pinjaman sebanyak RM16, 000 dan MAIDAM pula mendapat saguhati RM11, 000. Tidakkah Datuk Seri melihat ia satu pengurusan yang sangat kurang cerdik.

Akhirnya, saya mengharapkan Datuk Seri dapat mengkaji kembali sejauh mana kerasional keputusan tersebut. Moga Datuk Seri dapat memberi yang terbaik untuk rakyat jelata.

UMNO atau PAS bukan persoalannya sekarang. Yang penting, kami bernaung di bawah kepimpinan yang berwawasan, daya fikir yang futuristik, berintegriti, mempunyai pengurusan yang cekap dan menyeimbangkan antara keperluan rohani dan material.

Harakah Daily

Tiada ulasan: