27 Disember 2011

Tidak pernah insaf

2 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU- Tindakan nekad seorang lelaki untuk masuk menghadapi perbicaraan kesalahan jenayah dadah tetapi masih berani membawa bekalan dadah bersamanya masuk ke dalam Mahkamah Majistret, di sini, Khamis lalu, akhirnya membawa padah.

Tertuduh, Mohd Tolaha Jaafar, 41, menyorokkan dadah di dalam poket seluar dipakainya dan dikesan berbuat demikian semasa pemeriksaan ke atas badannya.

Pemeriksaan rutin itu dibuat bagi semua pesalah, sebelum dimasukkan ke dalam lokap mahkamah sementara menunggu untuk dihantar ke penjara bagi menjalani hukuman yang diperintahkan oleh mahkamah, setelah dia didapati bersalah atas dakwaan jenayah dadah yang dilakukan sebelumnya.

Perbuatan tertuduh yang dilihat tidak pernah insaf itu akhirnya memakan diri sendiri setelah dia sekali lagi dihadapkan ke Mahkamah Majistret, di sini, semalam atas dua pertuduhan di bawah Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 12 (3) Akta sama.

Mengikut pertuduhan pertama, dia yang berasal dari Jalan Sultan Mahmud, di sini, didakwa ada dalam milikan dadah jenis Heroin seberat 1.4 gram (berat kasar) pada 22 Disember lalu jam 10.15 pagi di tingkat dua, Mahkamah Kuala Terengganu.

Manakala, bagi pertudu-han kedua, dia didakwa memiliki dadah jenis methamphetamine seberat 0.35 gram (berat kasar) pada tarikh, waktu dan tempat sama.

Bagi kedua-dua pertuduhan itu, dia boleh dikenakan hukuman denda sehingga RM100,000 atau penjara sehingga lima tahun atau kedua-duanya sekali jika disabitkan kesalahan.

Pendakwaan dikendalikan Pegawai Pendakwa, Inspektor V. Ravi di hadapan Majistret Nor Azizah Jusof manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Nor Azizah seterusnya menetapkan 26 Januari depan sebagai tarikh sebutan semula kes dan membenarkan tertuduh dijamin RM8,000 dengan seorang penjamin.

Berdasarkan kes, pada 22 Disember lalu kira-kira jam 10.15 pagi, tertuduh diserahkan kepada anggota polis cawangan pengiring yang bertugas untuk dimasukkan ke dalam lokap mahkamah setelah gagal menjelaskan denda yang dikenakan ke atasnya selepas disabitkan kesalahan dadah.

Sebelum dia dimasukkan ke dalam lokap berkenaan, anggota polis bertugas, Koperal Alias Abdullah telah membuat pemeriksaan ke atas tubuh badannya dan ketika itulah berjaya menjumpai bungkusan plastik cerah lut sinar yang disorokkan di dalam poket seluar bahagian hadapan sebelah kanan seluar jeans dipakainya.

Hasil pemeriksaan menjumpai dua tiub straw yang setiap satunya diletakkan dadah berkenaan.

Harakah Daily

Tiada ulasan: