27 Disember 2011

Pasar makin uzur

2 Safar 1433H. [MOD] -

SENTUL - Kemudahan rosak di Pasar Bandar Baru Sentul, di sini perlu dibaik pulih segera demi keselesaan peniaga dan orang ramai yang berkunjung ke pasar itu.

Tinjauan Sinar Harian, semalam menemui peniaga yang rata-ratanya tidak berpuas hati dengan masalah yang berlaku membabitkan kerosakan­ kemudahan yang disediakan.

Peniaga A Rahman Abdul Hamid, 71, berkata, masalah kebocoran sistem saluran air buangan di tingkat satu telah merosakkan siling kedainya.

“Masalah ini sudah diadukan sejak setahun lalu kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), namun sehingga kini saliran yang bocor masih tidak dibaiki menyebabkan peniaga mengalami kesukaran untuk berniaga,” katanya.

Dia yang berniaga di kawasan itu sejak dua tahun lalu berkata, keadaan itu tambah menyesakkan apabila cecair kesan dari kebocoran menimbulkan bau kurang enak.

Masalah sama turut dihadapi peniaga roti, Kua Poh Woke, 49, apabila kedai yang disewanya mengalami masalah kebocoran saliran.

“Kami semua bayar sewa RM270 sebulan dan terbaru kami dengar sewa akan dinaikkan sehingga RM380 untuk seunit kedai,” katanya.

Bagaimanapun katanya, jika masalah itu tidak selesai, kenaikan sewa yang dikenakan dianggap tidak berbaloi.

Bagi peniaga kedai makan, Ah Kit, 50, pula mahu kerusi dan meja yang rosak di medan selera itu perlu diberi perhatian segera kerana kebanyakannya sudah tercabut.

“Apa yang dapat dilihat kemudahan yang disediakan kurang kualitinya serta tidak tahan lasak menyebabkan ia mudah rosak,” katanya.

Menurutnya, peniaga terpaksa mengambil inisiatif menggunakan meja dan kerusi sendiri bagi menggantikan peralatan yang rosak.

Sementara itu, Setiausaha Pemuda Gerakan, Dominic Lau Hoe Chai yang turut hadir melawat pasar itu berkata, pihaknya akan membantu peniaga menyelesaikan masalah yang dihadapi.

“Kita akan aturkan pertemuan bersama DBKL bagi menyelesaikan masalah pasar pagi di kawasan ini,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: