27 Disember 2011

Air pasang bagai pesta

2 Safar 1433H. [MOD] -

KUANTAN – Fenomena air pasang di daerah ini memberi kesan kepada penduduk yang berada di tepi pantai namun ada dalam kalangan warga Kuantan mengambil kesempatan melihat situasi itu di beberapa pesisir pantai.

Tinjauan Sinar Harian mendapati beberapa pantai termasuk pantai Cempaka, Pantai Teluk Chempedak dan Pantai Taman Gelora di bandar ini dipenuhi dengan gelagat orang ramai yang mahu menyaksikan fenomena itu.

Di Taman Esplanade, ombak besar dari pantai Tanjung Api yang mencecah dataran esplanade bukan sahaja menarik ramai pengunjung malah situasi itu menggalakkan mereka menanti lebih lama di lokasi baru pusat pelancongan Kuantan itu.

Air pasang kira-kira jam 9 malam semalam di pantai itu bagaimanapun memberi kesan kepada penduduk Tanjung Api berdekatan kerana air pasang mencecah bahagian luar rumah mereka.

Seorang penduduk dari Lorong Tanjung Api 11, Che Ngah Abdullah, 48, berkata, mereka berhadapan fenomena itu tiga hari lalu.

Katanya, penduduk sudah menjangkakan situasi itu dan setiap tahun mereka bersiap sedia menghadapinya.

Che Ngah juga memberitahu, dia tidak bimbang dengan fenomena itu kerana tempoh air pasang kira-kira tiga atau empat jam sahaja dan lantai rumahnya belum pernah digenangi air.

“Kami bersyukur kerana tiada hujan dan angin kencang yang mungkin boleh mengakibatkan air pasang lebih besar dan banjir di kawasan ini,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Sebagai penduduk tetap di situ, dia dan keluarga sedia maklum ai pasang besar akan berlaku kira-kira 10 hari terakhir sebelum tahun baru.

Sementara itu, ramalan air pasang surut di perairan Cendering dari Jabatan Meteorologi Malaysia dalam tempoh seminggu ialah antara 1.26 meter hingga 2.50 meter manakala di Tanjung Gelang pula diramalkan mencecah sehingga 3.33 meter.

Dalam tempoh sama, jabatan itu juga meramalkan kelajuan angin 60 hingga 70 kilometer sejam di perairan Pahang manakala ombak setinggi 7.5 meter.

Sinar Harian

Tiada ulasan: