27 Disember 2011

Keselamatan penduduk terancam

2 Safar 1433H. [MOD] -

KEPONG - Penduduk Projek Perumahan Rakyat (PPR) Intan Baiduri, di sini mendakwa terpaksa berhadapan risiko keselamatan apabila laluan di kediaman itu dijadikan jalan alternatif ke Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2).

Keadaan itu dikatakan berlaku sejak 2006 apabila jalan yang sepatutnya dibina mengikut pelan asal tidak dilaksanakan.

Lebih menerima kesan adalah kira-kira 1,000 penduduk di blok A kerana jalan keluar menuju ke MRR2 perlu melalui hadapan blok berkenaan yang mana dilalui kenderaan dari kedua-dua arah.

Penduduk, Yuniza Yusof, 33, berkata, dia sudah lima tahun menetap di blok A mengakui keadaan itu membahayakan penduduk terutamanya kanak-kanak.

Menurutnya, ruang jalan yang ada di hadapan blok mereka agak terhad apabila kenderaan milik penduduk terpaksa diletakkan di bahu jalan.

“Bila kereta kerap lalu di sini, ia memang membahayakan kanak-kanak terutama yang nak ke sekolah,” katanya kepada Sinar Harian.

Seorang lagi penduduk, Diri Marsadi, 40, berkata, pelbagai jenis kenderaan yang melalui kawasan itu menyebabkan keselamatan penduduk terancam dengan bahaya, keadaan itu turut menyebabkan berlakunya kemalangan.
“Kenderaan berat seperti lori juga menjadikan laluan ini sebagai laluan singkat ke kilang terdekat,” katanya.

Setiausaha Persatuan Penduduk PPR Intan Baiduri, Shahrudin Mohd Yusof berkata, kenderaan yang berasak-asak melalui jalan itu turut menyebabkan kesesakan lalu lintas sehingga menyukarkan kenderaan penduduk yang diletakkan di petak parkir untuk keluar.

Katanya, situasi menjadi lebih teruk apabila tiba waktu puncak, penduduk dari Taman Intan Baiduri menggunakan laluan tepi blok B dan hadapan blok A.

“Masalah ini sudah diajukan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) melalui borang permasalahan PPR yang diedarkan, namun sehingga kini belum ada tindakan yang diambil bagi mengatasi masalah ini,” katanya.
Tinjauan Sinar Harian ke PPR mendapati, kenderaan yang memalui jalan di blok A tidak putus selama kira-kira tiga jam.

Jumlah kenderaan dipercayai bertambah apabila tiba musim persekolahan dan waktu puncak pergi dan balik kerja.

Sementara itu, Pengerusi Persatuan Penduduk PPR Intan Baiduri, Mohd Alim Ibrahim berkata, pelan asal laluan jalan raya bagi kawasan PPR Intan Baiduri sepatutnya tidak melalui hadapan blok A, tetapi terus ke Jalan Taman Intan Baiduri dari jalan masuk MRR2.

Keadaan itu menurutnya, sama seperti mana yang dirangka dalam pelan asal yang diperoleh pihaknya.

Jelas beliau, sejak memegang jawatan sejak lebih setahun lalu, sudah acap kali aduan diajukan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), tetapi belum ada sebarang tindakan diambil.

“Perkara ini menyusahkan kerana kira-kira 8,000 penduduk dari enam blok akan melalui jalan di hadapan blok A apabila mereka masuk daripada MMR2.

“Penduduk blok B hingga H pula menghadapi masalah kerana bertembung di persimpangan jalan keluar di blok B apabila kenderaan lain dari Jalan Taman Intan Baiduri melalui jalan sama untuk MMR2,” katanya.

Beliau berkata, perkara itu perlu diatasi segera, sudah beberapa kemalangan berlaku dan ada yang membawa maut.

Katanya, sekiranya jalan mengi­kut pelan asal dibina, kenderaan dari luar dan juga penduduk sendiri tidak perlu melalui jalan di hadapan blok A, apabila semua akan menggunakan jalan sama.

“Kami berharap agar perkara ini dapat diselesaikan segera kerana ia mengancam keselamatan penduduk dan menyusahkan warga PPR,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: