16 Januari 2012

Imam parah jatuh lubang

22 Safar 1433H. [MOD] -

BANDAR PERMAISURI – Ibarat mati hidup semula. Itulah gambaran yang dapat dibayangkan Ismail Mohd, 75, Imam Surau Pekan Sehari Bandar Permaisuri yang terjatuh ke dalam lubang sedalam 0.5 meter selepas selesai menunaikan solat Isyak malam, kelmarin.

Menurut anak Ismail, Maliki Ismail, 58, kejadian yang menimpa bapanya berlaku kira-kira jam 9.30 malam ketika mangsa sedang menunggang motosikal berseorangan untuk pulang ke rumah di Bukit Pelong.

“Saya difahamkan ketika ayah melalui kawasan itu, jalan yang dilalui itu mendap secara tiba-tiba sehingga motosikal yang ditunggangnya terjatuh ke dalam lubang sedalam hampir satu meter sehingga menyebabkan kecederaan parah.

“Akibat kemalangan itu, doktor mengesahkan hidung ayah patah, berlaku pendarahan pada bahagian mulut dan beberapa bahagian muka luka serta mata lebam,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di Hospital Setiu, semalam.

Maliki berkata, mujurlah semasa kejadian itu berlaku, orang ramai berada berdekatan surau dan terus membantu mengangkat bapanya yang sudah tidak sedarkan diri akibat pendarahan terlalu banyak.

“Kebetulan pada masa itu, saya menghadiri kenduri tahlil dan diberitahu oleh isteri mengenai kemalangan yang menimpa ayah sebelum bergegas ke tempat kejadian,” katanya.

Selain itu, Maliki mengharapkan tindakan segera dapat diambil oleh pihak berkenaan untuk menutup lubang tersebut agar kejadian sama tidak berulang kepada orang ramai.

Tinjauan Sinar Harian ke tempat kejadian mendapati, lubang di kawasan itu telah diletakkan papan tanda amaran oleh pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) dan lencongan sementara turut dibuat bagi mengelakkan kekeliruan kepada pengguna jalan raya.

Sementara itu, Jurutera Daerah, Jabatan Kerja Raya (JKR), Anuar Ngah berkata, pihak JKR telah membuat siasatan dan dipercayai mendapan yang berlaku itu akibat daripada sistem pembetung air bocor yang menghubungkan aliran air sungai dari Kampung Hulu Seladang ke Sungai Setiu.

“Bagaimanapun, kita akan menjalankan kerja baik pulih dalam masa terdekat selepas air sungai surut sebelum siasatan lanjut dapat dilakukan kerana sehingga kini air masih memenuhi lubang tersebut,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: