16 Januari 2012

Padah halang tugas penjawat awam

22 Safar 1433H. [MOD] -

KUALA TERENGGANU - Tindakan melulu seorang lelaki membaling topi keledar terhadap seorang anggota polis mengundang padah apabila dia dihadapkan ke Mahkamah Majistret, di sini semalam.

Tertuduh, Muhammad Abd Rahman Yusof didakwa menggunakan kekerasan terhadap Lans Koperal Kamaruddin Wahab dengan membaling topi keledar berwarna putih ketika anggota itu sedang menjalankan tugas.

Atas kesalahan itu dia dituduh melakukan kesalahan di bawah Seksyen 353 Kanun Keseksaan yang boleh dihukum di bawah seksyen sama, iaitu penjara dua tahun atau denda atau kedua-duanya sekali.

Mengikut pertuduhan, Muhammad didakwa bertindak demikian ketika Kamaruddin menyerbu sebuah rumah di Kampung Duyung Besar, Pulau Ketam, dekat sini kira-kira jam 7.45 malam, 11 Januari lalu.

Bagaimanapun, tertuduh berusia 40 tahun yang memakai pakaian lokap berwarna ungu itu mengaku tidak bersalah terhadap dakwaan tersebut.

Majistret Abdul Hayyi Salim kemudiannya menetapkan 11 Mac ini sebagai tarikh sebutan dan serah dokumen kes selain membenarkan tertuduh diikat jamin RM2,000 dengan seorang penjamin.

Kes dikendalikan Pegawai Pendakwa, Inspektor Miky Dunstan.

Sinar Harian

Tiada ulasan: