16 Januari 2012

Kem Anak Soleh ajar cara solat, baca al-Quran

22 Safar 1433H. [MOD] -

TOK BALI - Kem Anak Soleh yang diadakan di enam masjid di Dewan Undangan Negeri (Dun) Semerak memberi pendedahan agama Islam kepada kanak-kanak di sini.

Pengarah program, Mahmud Jaafar berkata, walaupun pendidikan Islam sudah diajar di sekolah masing-masing tetapi penekanan perlu untuk memantapkan lagi ilmu agama dalam kalangan­ anak-anak.

“Pada peringkat ini anak-anak dalam proses mempelajari cara solat, membaca al-Quran dan sebagainya,” katanya ketika ditemui di Masjid Tok Bali di sini.

Kem solat yang diadakan pada musim cuti sekolah tersebut dikendalikan pihak Pertubuhan Himpunan Lepasan Institusi Pendidikan Malaysia (Haluan) Kelantan.

Mahmud berkata, sepanjang kem tersebut peserta didedahkan dengan cara mengambil air sembahyang dengan betul dari segi bacaan dan cara melakukannya.

Beliau berkata, dari segi bacaan dan cara mengerjakan solat juga turut diberikan penekanan serta tidak lupa mengajar mereka menghafal doa harian.

“Melihat kepada sambutan­ yang diterima kami harap program seumpama ini akan diadakan lagi pada masa akan datang kerana ia dilihat lebih mudah difahami dan dituruti oleh peserta.

“Tidak lupa tanpa kerjasama ibu bapa yang sanggup melepaskan anak-anak masing-masing untuk menyertai kem ini kami pasti ia tidak akan berjaya,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: