09 Januari 2012

Kelantan jadi hub barangan halal

15 Safar 1433H. [MOD] -
Rizal Tahir,

(Husam di The 16th Chinese New Year Shopping Festival In Sinchuan)

CHENGDU, China, 9 Jan: Kelantan dicadangkan menjadi hub barangan halal di rantau Asia Pasifik memandangkan negeri itu berupaya mencapai hasrat tersebut.

Bagi menjayakan hasrat itu juga, Pertubuhan Islam Asia Pacific (PIAP) perlu ditubuhkan untuk memberi tumpuan kepada barangan halal khususnya kesedaran pengguna terhadap barangan halal dan kualiti.

Pengarah The Economic Development Administrative Center Of Cheng Du Municipal Islam Association PRC, Moussa Ma Jian Xue, berkata demikian sewaktu perjumpaannya dengan exco kerajaan negeri Kelantan, Datuk Husam Musa, di sini baru-baru ini.

“Bagi mencapai hasrat itu, kerjasama persijilan halal antarabangsa khususnya barangan dari negara China serta latihan dalam indutri pengeluaran produk halal perlu diadakan bersama,”ujarnya.

Katanya lagi, bagi menjayakan hasrat berkenaan, satu expo pameran produk halal di peringkat antarabangsa sebanyak dua kali setahun perlu diadakan di Kota Bahru.

“Expo barangan halal ruang pameran halal dari seluruh dunia dua kali setahun di Kota Bahru dengan menyediakan ruang pameran yang besar untuk barang halal dari seluruh dunia juga perlu diadakan,”ujarnya lagi.

Dalam lawatan tiga hari itu juga, deligasi kerajaan negeri turut dibawa melawat The 16th Chinese New Year Shopping Festival In Sinchuan, salah satu expo sempena tahun baru Cina.

Rumah kos rendah dalam taman

Sementara itu, sebanyak 1,000 rumah kos rendah dan sederhana mampu bilik dijangka akan dibina di negeri ini oleh sebuah syarikat terkemuka di wilayah tersebut.

(Gambar: Husam melihat model pembangunan perumahan yang dibuat oleh Jindi)

Syarikat Sichuan Jindi Co. Ltd. telah menyatakan kesediaan mereka untuk melaksanakan pembinaan berkenaan sewaktu pertemuan dengan exco kerajaan negeri, Datuk Husam Musa, baru-baru ini, di sini.

“Syarikat Jindi Co. Ltd secara asasnya telah menyatakan persetujan mereka untuk membina projek perumahan mampu milik di Kelantan.

“Sekurang-kurangnya 1,000 unit rumah kos rendah dan kos sederhana akan dibina oleh syarikat ini,” ujar Husam selepas pertemuan dengan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Jindi Co. Ltd. Weijie Zeng.

Tambahnya, perbinaan itu nanti akan diterapkan dengan falsafah rumah dalam taman seperti yang digunakan di wilayah tersebut.

“Konsep rumah dalam taman sangat harmoni dan akan memberi ketenangan kepada penduduk nanti,” ujarnya lagi.

Husam adalah dalam lawatan balas kerajaan negeri ke wilayah aitu selepas di jemput oleh Weijie Zeng yang melawat Kelantan sebelum ini.

Manakala Weijie Zeng dijangkakan akan melawat Kelantan dua minggu lagi untuk melawat lokasi yang dijangka bagi membina projek perumahan berkenaan.

Turut serta dalam sesi lawatan itu, CEO Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Ir Mustapha Salleh dan Ahli Lembaga Kelantan Gold Trade, Dr Hanapi Mohamad.

Tiada ulasan: