27 Januari 2012

Kes curi kenderaan terbongkar

3 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PADANG BESAR – Gara-gara enggan membayar minyak petrol yang diisi membawa kepada satu pembongkaran kecurian motosikal yang didakwa dilakukan seorang lelaki Melayu berumur 24 tahun di Wang Kelian.

Lelaki terbabit yang bekerja di sebuah kedai makan ditahan polis di Batu 18 Jalan Kaki Bukit, Wang Kelian, kira-kira jam 4 petang, pada 21 Januari lalu.

Pemangku Ketua Polis Daerah Padang Besar, Rafae Hassan berkata, motosikal terbabit jenis Modenas Kriss berwarna merah dipercayai dicuri setelah menerima laporan daripada seorang pemilik kedai kerana suspek terbabit enggan membayar harga minyak yang diisi.

“Mulanya suspek membawa motosikal itu untuk mengisi minyak di sebuah kedai di Wang Kelian dan setelah itu suspek didakwa enggan membayar wang tersebut.

“Suspek kemudiannya dibawa ke balai polis oleh pemilik dan setelah dijalankan pemeriksaan dipercayai motosikal terbabit adalah motosikal curi,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Daerah Padang Besar, semalam.

Dalam perkembangan sama, Rafae berkata, pihaknya juga berjaya menahan seorang remaja lelaki berbangsa Melayu berumur 19 tahun berikutan kes curi sebuah kereta yang dilaporkan hilang pada 10 Mei 2010 di Bandar Baru Bangi, Selangor.

Menurutnya, kereta jenis Waja itu yang berwarna perak dipercayai cuba diseludup ke Thailand atas tujuan tertentu.

“Nombor plat kereta terbabit tidak ditukar dan masih boleh digunakan. Perubahan hanya terdapat pada bahagian tayarnya.

“Semasa risikan kita lihat pemandu terbabit mencurigakan dan anggota kita telah mengekori suspek sehingga ke rumahnya. Pemeriksaan mendapati, kereta terbabit adalah kereta curi,” katanya.

Rafae berkata, suspek dan kereta terbabit dibawa ke Balai Polis Padang Besar untuk siasatan lanjut dan dipercayai kereta itu digunakan sebagai kereta ‘Piang’ di mana digunakan sebagai pengangkutan untuk jual beli minyak di Thailand.

Menurutnya, laporan menunjukkan kedua-dua suspek negatif dadah.

“Lelaki yang terlibat dengan curi motosikal ada dua rekod lampau iaitu 379 A mencuri kenderaan dan Seksyen 424 Kanun Keseksaan iaitu melupuskan barang-barang curi, manakala remaja terbabit tidak ada rekod lampau.

Kedua-dua suspek dituduh mengikut Seksyen 379 A Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara tidak kurang setahun dan maksimum tujuh tahun dan denda.

Sinar Harian

Tiada ulasan: