3 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -
PENDANG – Beberapa pemandu teksi di bawah Persatuan Teksi daerah Pendang mengeluh apabila pendapatan mereka semakin merosot teruk kerana kebanyakan penduduk tempatan tidak lagi menggunakan perkhidmatan itu.
Tinjauan Sinar Harian perhentian teksi di pekan Pendang mendapati pemandu teksi terpaksa menunggu lama dalam satu-satu masa untuk mendapatkan pelanggan sehinggakan ada yang tertidur di perhentian terbabit.
Pengerusi Persatuan Teksi daerah Pendang, Shafian Ahmad berkata, pendapatan mereka semakin merosot pada masa ini kerana sukar untuk mendapatkan penumpang terutamanya pada hari bekerja sehingga ada pemandu teksi yang pulang tanpa memperoleh pendapatan.
“Pendapatan pemandu teksi di daerah ini banyak bergantung kepada warga asing iaitu Bangladesh, Myanmar, Kemboja dan banyak lagi yang sering menyewa perkhidmatan teksi itu ke Sungai Petani dan Pulau Pinang.
“Kami hanya bergantung kepada warga asing kerana penduduk tempatan lebih suka menggunakan kenderaan sendiri untuk bergerak ke lokasi tertentu,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di hentian teksi di pekan Pendang.
Shafian berkata, disebabkan kemerosotan itu hanya 10 pemandu teksi yang masih aktif beroperasi manakala 25 pemandu lain dalam persatuan itu kurang aktif dan ada sebilangan pemandu teksi yang sudah berhenti.
Sementara itu, Timbalan Pengerusi, Ramli Jap berkata, faktor kemerosotan itu juga adalah berpunca daripada bas henti-henti yang menamatkan beroperasi di beberapa laluan menyebabkan penumpang tidak dapat datang ke Pendang dan secara tidak langsung turut menjejaskan perkhidmatan teksi di situ.
“Perkhidmatan bas Cityliner sudah berhenti operasi dari Pendang ke Alor Setar melalui Kota Sarang Semut kira-kira awal Disember lalu turut menjejaskan perkhidmatan teksi.
“Perkhidmatan teksi dan bas henti-henti saling berkait rapat dengan membawa penumpang ke Pendang namun secara tidak langsung mereka (penumpang) menggunakan perkhidmatan teksi,” katanya.
Selain itu, Ramli turut berkata, rata-rata pemandu teksi turut mengeluh mengenai kenaikan insurans teksi mereka yang sangat tinggi iaitu RM900 berbanding dahulu RM600 kerana membebankan mereka dengan sumber pendapatan yang diperoleh setiap hari.
Sinar Harian
PENDANG – Beberapa pemandu teksi di bawah Persatuan Teksi daerah Pendang mengeluh apabila pendapatan mereka semakin merosot teruk kerana kebanyakan penduduk tempatan tidak lagi menggunakan perkhidmatan itu.
Tinjauan Sinar Harian perhentian teksi di pekan Pendang mendapati pemandu teksi terpaksa menunggu lama dalam satu-satu masa untuk mendapatkan pelanggan sehinggakan ada yang tertidur di perhentian terbabit.
Pengerusi Persatuan Teksi daerah Pendang, Shafian Ahmad berkata, pendapatan mereka semakin merosot pada masa ini kerana sukar untuk mendapatkan penumpang terutamanya pada hari bekerja sehingga ada pemandu teksi yang pulang tanpa memperoleh pendapatan.
“Pendapatan pemandu teksi di daerah ini banyak bergantung kepada warga asing iaitu Bangladesh, Myanmar, Kemboja dan banyak lagi yang sering menyewa perkhidmatan teksi itu ke Sungai Petani dan Pulau Pinang.
“Kami hanya bergantung kepada warga asing kerana penduduk tempatan lebih suka menggunakan kenderaan sendiri untuk bergerak ke lokasi tertentu,” katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di hentian teksi di pekan Pendang.
Shafian berkata, disebabkan kemerosotan itu hanya 10 pemandu teksi yang masih aktif beroperasi manakala 25 pemandu lain dalam persatuan itu kurang aktif dan ada sebilangan pemandu teksi yang sudah berhenti.
Sementara itu, Timbalan Pengerusi, Ramli Jap berkata, faktor kemerosotan itu juga adalah berpunca daripada bas henti-henti yang menamatkan beroperasi di beberapa laluan menyebabkan penumpang tidak dapat datang ke Pendang dan secara tidak langsung turut menjejaskan perkhidmatan teksi di situ.
“Perkhidmatan bas Cityliner sudah berhenti operasi dari Pendang ke Alor Setar melalui Kota Sarang Semut kira-kira awal Disember lalu turut menjejaskan perkhidmatan teksi.
“Perkhidmatan teksi dan bas henti-henti saling berkait rapat dengan membawa penumpang ke Pendang namun secara tidak langsung mereka (penumpang) menggunakan perkhidmatan teksi,” katanya.
Selain itu, Ramli turut berkata, rata-rata pemandu teksi turut mengeluh mengenai kenaikan insurans teksi mereka yang sangat tinggi iaitu RM900 berbanding dahulu RM600 kerana membebankan mereka dengan sumber pendapatan yang diperoleh setiap hari.
Sinar Harian
Tiada ulasan:
Catat Ulasan