27 Januari 2012

Pameran ibadah haji

3 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

Muzium Britain buat julung-julung kalinya menganjurkan pameran ibadah haji yang diberi nama Hajj: Journey At The Heart Of Islam sebagai satu pendedahan istimewa terutamanya buat golongan bukan Islam mengenai perjalanan ibadah yang dilakukan setiap tahun itu.

Kumpulan kurator muzium berkenaan berharap, pameran yang berlangsung bermula hari ini sehingga 15 April itu akan dikunjungi oleh semua lapisan masyarakat termasuk yang bukan Islam.

"Menerusi pameran ini, pengunjung sedikit sebanyak dapat mempelajari sesuatu mengenai haji dan bagaimana ia dilakukan," kata kurator pameran tersebut, Qaisra Khan.

Jelasnya, pameran itu turut menyampaikan mesej keamanan dalam Islam berikutan tanggapan dunia luar terhadap Asia Barat yang sebelum ini dicemari dengan keganasan dan pergolakan.

Menerusi pameran tersebut, pengunjung akan disajikan dengan langkah-langkah persiapan haji termasuk melangsaikan hutang yang tertunggak dan memohon maaf daripada semua pihak sebelum berangkat ke kota suci Mekah serta menyediakan wasiat bagi menghadapi sebarang kemungkinan.

Malah, pengunjung berpeluang mengenali Kaabah yang menjadi kiblat bagi semua umat Islam di dunia dan Masjid Nabawi.

Pameran terbabit juga memaparkan perjalanan para jemaah untuk menunaikan haji antaranya dari Kufa, Kaherah dan Damsyik.

Semua umat Islam yang berkemampuan dari segi kewangan dan fizikal diwajibkan untuk mengerjakan ibadah haji sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

Satu statistik yang turut dipamerkan, bilangan para jemaah yang mengerjakan ibadah naik mendadak sejak 80 tahun lalu daripada hanya 20,000 jemaah pada 1932 kepada hampir tiga juta jemaah menunaikan ibadah haji pada tahun lalu. - REUTERS

Tiada ulasan: