10 Februari 2012

Edar risalah status halal produk

17 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

KUANTAN – Seorang penduduk, Abdul Rahman Awang, 59, mendakwa menerima beberapa risalah berkenaan status halal sesuatu produk yang diedarkan di sebuah pasar raya.

Menurutnya, barangan dinyatakan sememangnya produk makanan yang menjadi pilihan pengguna terutama dalam kalangan orang Islam.

“Produk tersebut sudah kita makan sejak dahulu lagi dan bila timbul isu ia tidak halal, saya berasa sangsi untuk menggunakannya.” katanya.

Sementara itu, Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) mengalu-alukan aduan pengguna berhubung pelbagai masalah berkenaan hak mereka.

Pengarah KPDNKK, Mohd A Aruwan Ab Aziz berkata, pihaknya kini mahu kesedaran pengguna bagi menjamin mutu produk dipasarkan.

Menurutnya, sukar untuk pihak KPDNKK membuat pemantauan berhubung status sesuatu produk jika tidak diadukan kepadanya pihak atasan.

“Jika ada sebarang masalah, pengguna boleh mengadu kepada KPDNKK dan pihak kami akan membuat pemantauan sewajarnya.

“Berhubung status halal diperkatakan penduduk, pihak kami dengan kerjasama Jakim (Jabatan Kemajuan Islam) harus melakukan pemeriksaan dan pemantauan terlebih dahulu sebelum mengesahkan status halal produk tersebut.

“Oleh itu, setakat ini, pihak kami belum menerima sebarang aduan secara terperinci oleh pengguna, bagaimanapun ia akan disiasat terlebih dahulu,” katanya.

Selain itu, beliau menjelaskan perkara ini akan disiasat mengikut Akta Perihal Dagangan 2011.

“Dengan berkuatkuasanya Akta Perihal Dagangan 2011 ini, maka tindakan boleh diambil terhadap mana-mana pihak yang telah membekalkan atau menawar makanan yang memperdaya atau mengelirukan orang ramai dengan menyatakan ia halal.

“Justeru itu, kami harap pengguna akan bekerjasama dengan KPDNKK untuk membanteras sebarang masalah berhubungan hak pengguna ini,” katanya.

Sinar Harian

Tiada ulasan: