10 Februari 2012

Trak sarat bom meletup

17 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

ANGGOTA keselamatan memeriksa kawasan letupan yang berlaku di Wilayah Pattani, Selatan Thailand, semalam.

YALA: Seorang pesara guru terbunuh, manakala 13 penduduk kampung cedera apabila sebuah trak dipenuhi bom meletup semalam di selatan bergolak majoriti Islam Thailand, terbaru dalam satu gelombang keganasan pemisah di rantau bersempadan Malaysia.

Polis menyalahkan pemisah etnik Melayu atas pengeboman di hadapan sebuah pejabat kesihatan awam di Pattani, satu daripada tiga wilayah dilingkari kekacauan pemisah sejak lapan tahun lalu.

Bom itu disembunyikan dalam trak pikap dan merosakkan 10 kenderaan lain, kata polis.
Daripada 13 yang cedera, tiga mangsa parah. Dalam satu serangan berasingan di wilayah Narathiwat yang berhampiran, dua anggota tentera cedera apabila sebuah bom tepi jalan meletup ketika satu rondaan rutin.

Peningkatan keganasan muncul di tengah perasaan berang di kalangan penduduk Islam tempatan apabila renjer tentera di Pattani menembak mati empat penduduk kampung yang disyaki pemberontak 29 Januari lalu.

Lebih 5,000 penduduk dibunuh sejak pemberontakan samar-samar, berdekad lamanya muncul semula Januari 2004 di wilayah Yala, Pattani dan Narathiwat majoriti penduduk Islam.

Rantau itu yang sebahagiannya kesultanan Melayu Islam bebas sehingga dirampas Thailand pada 1909, dilingkari hampir pengeboman setiap hari dan kejadian tembakan sejak itu dan tentera membuat perkembangan dalam mematahkan pergolakan itu. – Reuters

Tiada ulasan: