10 Februari 2012

PRU13: Sukarelawan Komas pantau 'kerusi panas'

17 Rabi'ul Awal 1433H. [MOD] -

PETALING JAYA, 10 Feb: Pusat Komuniti Masyarakat (Komas) menubuhkan satu pasukan sukarelawan bagi memantau pilihan raya umum ke -13 di seluruh negara dengan kempen 'Jom Pantau'.

Penyelaras Komas bagi program kewarganegaraan dan pendidikan pengundi, Arul Prakkash berkata, pasukan sukarelwan tersebut akan memantau 20 kerusi yang dikenal pasti mungkin terdedah dengan penipuan.

Beliau berkata, kerusi-kerusi berkenaan adalah di Selangor, Perak, Pulau Pinang, Johor, Sabah dan Sarawak, tetapi senarai itu belum dimuktamadkan lagi.

"Kita akan mula memantau keadaan di kerusi berkenaan sebaik sahaja mereka membubarkan Parlimen dan menyenaraikan kesalahan pilihan raya yang mereka lakukan, sekiranya ada," katanya pada sidang media di pejabat Komas hari ini.

Menurutnya, Komas akan bekerjasama dengan “Malaysian Election Observer Network (MEO-Net), Southeast Asian Centre for e-Media (SEACEM), National Institute for Democracy and Electoral Integrity (NIEI) dan BERSIH 2.0 bagi menjalankan pemantauan.

Sehubungan itu, Komas mengalu-alukan orang ramai untuk melaporkan kes-kes penipuan dalam pilihan raya dan mereka akan menyiarkan di laman web selepas membuat pengesahan.

"Kami amatlah memerlukan sokongan rakyat dalam memantau pilihanraya yang akan datang. Khususnya, segala kesalahan yang berlaku semasa pilihan raya dijalankan.

"Setiap warganegara Malaysia haruslah mengetahui proses pilihanraya, kesalahan yang dilakukan dan apakah maksud sebenar pilihanraya bebas, adil dan bersih di Malaysia," katanya.

Jelas beliau juga, kriteria untuk mengenal pasti 'kerusi panas' adalah kawasan yang mempunyai ahli-ahli politik berprofil tinggi sebagai calon, kali terakhir dimenangi dengan majoriti tipis, mempunyai jumlah pengundi pos yang ramai dan peningkatan yang mendadak dalam pengundi berdaftar.

Harakah Daily

Tiada ulasan: