07 Mac 2012

Awas amukkan Korea Selatan

14 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

MENJELANG aksi kelayakan Olimpik 2012 di Dublin, Ireland pada 10 hingga 18 Mac ini, skuad hoki negara perlu menang jika tidak mahu berputih mata kerana gagal beraksi di kejohanan berprestij itu.

Bertemu Korea Selatan, pencabar utama di rangking keenam dunia, jurulatihnya Tai Beng Hai mengakui agak sukar membenam pasukan itu memandangkan rekod pertemuan jarang memihak skuad negara.

“Kali terakhir bertemu adalah pada Julai tahun lalu di Kejohanan Hoki Asia di mana skuad negara sekadar seri 3-3. Namun saya percaya perlawanan di Dublin nanti lebih seimbang walaupun di atas kertas mereka pasukan handal,” katanya.

Selain Korea Selatan, skuad hoki negara perlu memandang serius tentangan tuan rumah yang nyata mempunyai kelebihan kerana beraksi di laman sendiri.

“Bagaimana tidak bererti kita juga boleh mengambil mudah perlawanan menentang Chile, Rusia dan Ukraine. Walaupun rekod pertemuan banyak menyebelahi pasukan negara, kita tidak boleh pandang rendah kemampuan mereka kerana pasukan yang lemah akan segera bangkit,” katanya pasukan negara perlu memanfaatkan peluang diberi untuk bersama mengiringi lima acara lain yang layak ke temasya itu, Julai nanti.

Malaysia yang terlepas dua kali edisi terakhir Sukan Olimpik pada 2004 dan 2008 akan bertemu Chile pada perlawanan sulung, 10 Mac, diikuti Rusia sehari kemudian sebelum bertemu Ukraine (13 Mac), Korea Selatan (15 Mac) dan Ireland (17 Mac) pada perlawanan terakhir.

Pasukan di tangga pertama dan kedua akan bertemu pada perlawanan akhir dan pemenang akan menempah tiket ke Sukan Olimpik London 2012.

Sinar Harian

Tiada ulasan: