08 Mac 2012

Muzium Mee Segera Di Buka Di JEPUN

15 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

Orang Jepun suka dengan mee segera mereka, jadi ia tidak menghairankan bahawa mereka telah membuka sebuah muzium untuk menunjukkan betapa sukanya mereka terhadap mee.

Muzium ini dibuka oleh Nissin Foods dan terletak di Yokohama, Jepun, merayakan 40 tahun makanan popular yang disukai oleh pelajar kolej yang dikatakan 'meletup' di mana-mana sahaja. Pada paparan yang tersedia ada, menceritakan sejarah mee segera, yang dicipta oleh Momofuku Ando, orang yang mencipta mee ramen ayam mengimbau kembali pada tahun 1958 selepas menyaksikan kegilaan orang memakanan mee selepas perang Jepun.

Muzium itu sendiri adalah 10,000 meter persegi dan mengandungi "Cup My Noodle Factory" yang membolehkan pengunjung untuk mencipta perisa mereka sendiri. Dan tentunya, termasuk restoran-restoran yang menyajikan tiap-tiap jenis mee yang pernah dibayangkan.

Pada hari pembukaan, 500 orang menunggu di dalam barisan untuk merasai pengalaman, termasuk Junichiro Koizumi, bekas Perdana Menteri Jepun. Di dalam, ibu bapa akan dapat lihat pelbagai jenis mee sementara anak-anak mereka mengambil kesempatan bermain di "kawasan permainan mee."

Ini bukan kali pertama Nissin Foods membuka sebuah muzium; mereka membuka satu di Osaka, Jepun pada tahun 1999 dengan bunyi trompet riuh-rendah yang hebat. Dan tidak lupa juga muzium Mee Ramen di Shinyokohama.

majalah biar betul/-

Tiada ulasan: