08 Mac 2012

Terjun dari bumbung rumah

15 Rabi'ul Akhir 1433H. [MOD] -

ANAK BUKIT - “Tiba-tiba badan saya terasa panas dan berbahang. Saya lantas bangun dan melihat api marak di bahagian siling,” kata seorang penghuni rumah yang terlibat dengan kebakaran yang melibatkan lima rumah di Kampung Belakang Sekolah Tamil, Batu Lima kira-kira jam 6 pagi, semalam.

Begitulah detik cemas yang dilalui G Ramasami, 63, seorang daripada lima keluarga yang terlibat dengan kebakaran.

Dia yang sedang tidur di bilik utama tingkat bawah rumah dua tingkat itu tinggal bersama isteri serta seorang anak lelaki.

Ramasami berkata, apabila bangun, dia mendapati api sedang marak di bahagian siling rumahnya lalu lantas mengejutkan isteri.

“Apabila saya keluar rumah melalui pintu hadapan, saya dapati hampir keseluruhan bahagian bumbung rumah jiran terbakar dan api marak. Kejadian itu berlaku begitu pantas sehingga saya tidak sempat untuk menyelamatkan barang dan harta benda di dalam rumah termasuk barang kemas, motosikal dan basikal,” katanya.

Ramasami yang panik sewaktu kejadian tidak mampu untuk melakukan apa-apa dan hanya meminta bantuan daripada jiran berhampiran.

Bagi anak Ramasami, Baladevan, 22, berkata, dia yang tidur di tingkat atas rumah terjaga setelah terdengar ibunya menjerit.

Menurutnya, tindakan berani diambil untuk menyelamatkan diri dengan terjun dari bumbung rumah jirannya.

“Pada waktu itu, jalan untuk saya menyelamatkan diri yang saya nampak hanyalah terjun dari tingkat atas walaupun terpaksa berdepan risiko. Mujurlah saya hanya mengalami cedera ringan di bahagian tangan kanan dan bahagian pinggang sebelah kiri,” katanya. Seorang lagi penghuni rumah, M Manyarasoo, 57, berkata, sewaktu kejadian, dia bersama keluarga dalam perjalanan pulang dari kuil Jalan Putra.

Katanya, kejadian itu disedari setelah menerima panggilan telefon dari anak saudaranya yang dalam perjalanan ke Jitra dan memaklumkan beberapa jentera bomba berada di hadapan rumahnya.

“Apabila tiba di rumah, saya mendapati rumah musnah dalam kebakaran dan tidak sempat menyelamatkan harta benda,” katanya.

Agency

Tiada ulasan: